Nieuws

Bewoners Arnhemse centrumring maken gezamenlijke vuist tegen verkeersoverlast

Bert Kuiper met de flyer.
Bert Kuiper met de flyer. © Omroep Gelderland
ARNHEM - De verkeersoverlast in de Arnhemse centrumring neemt toe, zeggen omwonenden. Ze vinden dat het drukker wordt en dat het verkeer veel te hard rijdt. Al vaker kwam het onderwerp op de politieke agenda, maar nog zonder het gewenste resultaat. Daarom willen de omwonenden zich nu verenigen, om samen een vuist te maken richting de gemeente.
Als je aan de centrumring woont, moet je niet mopperen over het feit dat er auto's rijden, vindt Bert Kuiper. Hij treedt op als voorzitter van het Platform Centrumring Arnhem. Kuiper was onder meer wethouder in Arnhem en burgemeester van verschillende gemeenten. "Het probleem is dat de overlast groter is dan de wettelijke grenzen", weet Kuiper. De gemeente onderneemt daar volgens hem 'veel te weinig actie in'.
Kijk wat omwonenden ervan zeggen en hoe de politiek reageert:
Bewoners komen in actie tegen verkeersoverlast Arnhemse centrumring.
Bewoonster To Reimer deelt dat gevoel. "Het is ongelooflijk", zegt ze. "Ze geven gas bij de stoplichten. Dan is het knallen en kijken wie er het hardst kan. Niet normaal meer, om gek van te worden. Het lijkt ook wel of het steeds erger wordt." Het is volgens haar 'wachten op de eerste dode'.
De matrixborden die de gemeente plaatst, maken het alleen maar 'spannend om te kijken hoe hard je rijdt', meent To. Zelf is ze gestopt om contact te zoeken met de gemeente omdat dat 'geen zin heeft'. Wel wil To zich aansluiten bij het initiatief van Kuiper.

'Moeilijk, ingewikkeld en kan niet'

En die toont zich nog uiterst strijdbaar. Waar het gaat om de maximumsnelheid, luchtkwaliteit en geluid worden volgens hem regels geschonden. "Daar zou de gemeente tegen op moeten treden", stelt Kuiper.
De eerste reactie is vaak 'moeilijk, ingewikkeld en kan niet', weet Kuiper uit ervaring. "Je moet het écht willen en je best ervoor doen."
Kuiper denkt daarbij graag mee over oplossingen. Meer camera's en trajectcontrole helpen bijvoorbeeld erg goed om de snelheid te handhaven, weet hij. "Dat kan technisch heel makkelijk en kost weinig capaciteit."
Zelfs Parijs voert in vrijwel het hele centrum 30 kilometer per uur in, ziet Kuiper. "Dus laten we niet roepen dat dat allemaal niet kan."
Dan kunnen we met het gemeentebestuur in gesprek vanuit de macht van het getal
Ook pleit hij ervoor om delen van de centrumring eenbaans te maken en voor tweerichtingsverkeer van de fietspaden. Nu wordt er namelijk in grote aantallen tegen de richting in gefietst, vertelt Kuiper, terwijl hij dat naast hem ziet gebeuren. "Met alle gevaren van dien." Daarnaast moet 'sluipverkeer' dat niet in het centrum hoeft te zijn worden geweerd, betoogt Kuiper. Volgens hem kan dat allemaal zonder de doorstroming te veel te dwarsbomen.
Vóór het platform over de plannen in gesprek wil met de lokale politiek, proberen zij eerst medebewoners te mobiliseren. Bewoners van de centrumring kunnen deze week een folder met uitleg over het initiatief in de brievenbus verwachten. "Met het verzoek zich bij ons aan te sluiten. Dat kost niks, ze hoeven alleen een mailtje te sturen. Als ze daarmee onze doelen onderstrepen, kunnen we met het gemeentebestuur in gesprek vanuit de macht van het getal."

'Mogelijkheden heel erg beperkt'

Wethouder Roeland van der Zee laat weten 'graag verder in gesprek te gaan met de bewoners'. "We horen graag hun ideeën. Ondertussen onderzoeken we zelf ook mogelijkheden om de centrumring veiliger te maken, de overlast te beperken en tegelijk Arnhem bereikbaar te houden."
Van der Zee noemde die overlast eerder 'een zeer hardnekkig probleem' waarbij de mogelijkheden voor de gemeente 'op de korte termijn heel erg beperkt zijn'.
Te weinig 'doorpakmacht', noemt Kuiper dat. De werkelijke wens tot verbeteringen ontbreekt volgens hem. "Het kan en moet hier beter", besluit hij.