Nieuws

Weleens een paaltje geraakt met fietsen? Deze gemeente haalt ze weg

Voorst gaat fietspaaltjes weghalen, omdat er vaak ongelukken mee gebeuren.
Voorst gaat fietspaaltjes weghalen, omdat er vaak ongelukken mee gebeuren. © gemeente Voorst
TWELLO - Misschien heb je er weleens op het nippertje voor kunnen uitwijken: rood met witte paaltjes op fietspaden. Waar je, helemaal met hoge snelheid, niet tegenaan wil rijden. Voorst gaat binnenkort 50 van deze fietspaaltjes in de gemeente weghalen.
Want ondanks de felrode kleur en de witte strepen, zien veel mensen de obstakels over het hoofd. "Veel fietsers blijken tegen fietspaaltjes aan te rijden. Daarom heeft de gemeente Voorst besloten om dit najaar alle overbodige paaltjes op het fietspad te verwijderen", schrijft de gemeente op haar site.

Extra streep voor in het donker

De paaltjes komen vooral voor in plattelandsgemeenten. Ze zijn ooit geplaatst om auto's of trekkers tegen te houden. Volgens de gemeente is het op veel plekken nu wel duidelijk dat je alleen mag fietsen en wandelen op deze paden.
"Het paaltje is dan eigenlijk overbodig, terwijl het wel zorgt voor een risico op eenzijdige ongevallen. Als een paaltje onmisbaar is, laten we deze staan. Maar we brengen dan wel waar dat nodig is een extra markering aan zodat de paaltjes beter opvallen. Dit doen we bijvoorbeeld bij fietspaaltjes op onverlichte paden." De paaltjes zijn dan in het donker beter zichtbaar.

Gebroken ribben en klaplong

Op Facebook wordt vooral positief gereageerd op de actie. "Levensgevaarkijk die dingen!", schrijft Moniek. "Zo’n paaltje in een andere gemeente heeft mij op negen plaatsen gebroken ribben en een klaplong gekost, door drukte op fietspad niet gezien. Blij als ze weggaan", aldus Tineke.
Andere mensen die reageren, vinden dat de fietsers zelf ook wat beter op kunnen letten. "Telefoon in de zak houden en niet zo hard fietsen dat je de macht over het stuur kwijtraakt is misschien ook een idee?", schrijft Sylvia. Iemand anders stelt voor om de paaltjes flexibel te maken, zodat bij een eventuele botsing de schade minder groot is.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal dodelijke fietsongelukken al enkele jaren stijgt: in 2020 waren landelijk 229 slachtoffers te betreuren. Dit is het hoogste aantal fietsers dat in Nederland is omgekomen in 25 jaar. Een derde van alle fietsdoden, 74 personen, verongelukte op een e-bike.