Nieuws

Martijn ziet graafmachines in zijn straat, maar heeft geen idee waarvoor

Martijn Dijkstra.
Martijn Dijkstra. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Martijn Dijkstra uit de Arnhemse wijk Schuytgraaf zag het afgelopen jaar verschillende verkeersaanpassingen in zijn straat. Maar op het moment dat de graafmachines binnenreden, was de communicatie vanuit de gemeente en de mogelijkheid tot overleg en inspraak nul komma nul, vertelt hij. Het leidde tot raadsvragen van PvdA-raadslid Giovanni Visser, waarop excuses van de wethouder volgden.
"Erg gemakkelijk zo'n excuus", vindt Martijn. "Dat kunnen we allemaal." Liever had hij dat wethouder Ronald Paping 'het bredere probleem onderkent'. Zijn excuses hadden namelijk betrekking op de keerlussen in de doodlopende straat, die onlangs werden aangelegd. Paping gaf toe dat de brief om de buurt daarover te informeren, pas achteraf is verstuurd. Ook aan Omroep Gelderland laat de wethouder weten het daarbij te willen laten.
Martijn schetst het probleem in deze video:
Kritiek op communicatie gemeente Arnhem
"Zo lijkt het net alsof er niets aan de hand is", vindt Martijn die zegt nog wel drie of vier soortgelijke voorbeelden in zijn straat te kunnen geven. Zo zijn er de paaltjes die eerder dit jaar aan beide kanten van de groenstrook in het midden werden geplaatst. "Ook weer zonder brief of aankondiging." Bedoeld om te voorkomen dat auto's daar overheen rijden, legt hij uit. Maar ondertussen wordt het in- en uitrijden op de eigen oprit daardoor volgens hem ernstig bemoeilijkt.

'Paaltjes eruit getrokken'

"Sommige mensen hebben om die reden de paaltjes er al op eigen houtje uitgetrokken", vertelt Martijn terwijl hij naar de open plekken aan de overkant van de weg wijst. "Daar denk ik zelf soms ook aan. Al is het niet helemaal mijn stijl: ik begrijp het heel goed."
Van de bemanning op de graafmachines moest Martijn vernemen dat er keerlussen werden geplaatst. Zodat busjes en ander 'niet-bestemmingsverkeer' daar kunnen keren om te voorkomen dat ze hard de straat uitrijden, werd hem verteld. "Als een verkeerssituatie veiliger wordt, dan is dat natuurlijk prima. Maar het is onacceptabel dat wij daar niet over worden geïnformeerd."

'Niemand zit hierop te wachten'

En óf het de situatie verbetert, daar heeft Martijn twijfels over. "Niemand zit hierop te wachten. Het wordt er niet mooier van en het uitzicht wordt er niet beter op." Voor de veiligheid zou het volgens hem wel eens een averechts effect kunnen hebben, omdat je meer op je hoede bent wanneer je achteruit een straat uitrijdt. Bovendien zou ook dat 'nauwelijks voorkomen'.
Via de fixi-app kunnen inwoners klachten bij de gemeente melden. Ook daar wordt volgens Martijn niet naar tevredenheid van de buurt op gereageerd. "Dan krijgen we een brief met uitleg waarom het fout is gegaan. Niet eens een excuus." Discussie blijkt dan niet mogelijk, ervaart Martijn. "Vaak wordt er gesuggereerd: het is gemeentegrond, dus we bepalen zelf wel wat we daarmee doen."
Het lijkt alsof de gemeente alles zelf kan bepalen. Dat voelt niet goed.
De buurt is er murw door geworden, ziet Martijn. "Ze doen toch wat ze willen. Het heeft geen zin", is de teneur volgens hem. "Het lijkt alsof de gemeente alles zelf kan bepalen. Dat voelt niet goed."
Als in het bedrijfsleven dit soort processen niet goed gaan, worden ze teruggedraaid, meent Martijn. "Wij lijken als burger geen invloed meer te hebben op wat er in onze wijken gebeurt. Dat kan niet waar zijn", besluit hij.

'Hele wereld te winnen'

PvdA-raadslid Giovanni Visser stelde afgelopen week vragen over de kwestie aan de wethouder. "Hier worden bewoners volledig verrast", constateert Visser. Hij ziet dat de politiek zich erg druk maakt om de samenwerking met de burgers te verbeteren. "Maar als zelfs het informeren al niet goed gaat, hebben we nog een hele wereld te winnen."
De informatievoorziening is - zeker bij verkeersmaatregelen - vaker niet goed in Arnhem, ziet Visser. "Of we erop kunnen vertrouwen dat het nu beter gaat, weet ik nog niet. Daar zullen we dus scherp op blijven. Als het weer niet goed gaat, moeten we echt aan de bel gaan trekken."