Instellingen

Hoe brandgevaarlijk is een elektrische auto? 'Het gebeurt steeds vaker'

De brandweer in Druten dompelde een hybride auto onder in een bak water.
De brandweer in Druten dompelde een hybride auto onder in een bak water. © John Beckmann/Persbureau Heitink
ARNHEM - De brandweer in Druten dompelde afgelopen weekend een hybride auto onder in een bak water. De wagen stond in brand en het vuur ging tijdens het blussen maar niet uit. Hoe brandgevaarlijk is een auto met een accu eigenlijk? "Ik maak me er zorgen over. Het gebeurt steeds vaker."
Een zogenoemde dompelcontainer is een effectieve manier om een elektrische autobrand te blussen, weet lector energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller. Aan het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) in Arnhem voert hij onderzoek uit en leidt brandweerpersoneel op. "Zo'n 20 tot 25 dompelcontainers staan er verspreid door ons land. Maar ik denk niet dat dat op termijn voldoende is, gezien de grote ambities van Nederland om elektrisch te gaan rijden."

Lastig te blussen

Door de auto in een bak water te zetten, kunnen lithium-ion-batterijen in elektrische wagens, die lastig zijn te blussen, toch worden gekoeld. Dat kan tot wel 48 uur duren, afhankelijk van de grootte van de batterij en hoe vol die zit.
Een dompelcontainer wordt meestal door een bergingsbedrijf naar de plaats van het incident gebracht. Als de temperatuur in de accu onder controle is, en de vlammen eraf, dan wordt de auto in de container gezet en rijden ze hem naar een rustiger plek. Daar wordt de container gevuld met water om de batterypack te koelen.
Zo deden ze dat afgelopen weekeinde in Druten:
Hoe blus je een hybride auto? Nou, zo
Rosmuller verwacht dat het aantal elektrische autobranden alleen maar zal toenemen. "In Europa en in Nederland probeert men zoveel mogelijk mensen van benzine en diesel af te krijgen ten gunste van elektrisch aangedreven auto's. Nu rijdt zo'n vier procent elektrisch, maar straks misschien wel 75 procent of meer."
Is een elektrische auto brandgevoeliger dan een benzineauto? "Hoe vaak gemiddeld een brand optreedt per gereden kilometer, dat weten we niet", aldus de onderzoeker. "Een accu brandt anders dan een benzinetank. Ook de brandoorzaken zijn anders. Bij een elektrische auto kan het zijn dat de batterij verkeerd is geproduceerd of de bekabeling niet goed werkt. Maar ook een botsing heeft mogelijk impact op het functioneren van de batterij."

'Iedereen laat ze buiten staan'

Zo'n botsing is voor Takel- en Bergingsbedrijf Neuteboom in Beekbergen reden om extra voorzichtig te zijn. Juist na een ongeval kan een accu makkelijk vlam vatten. "Geen enkel collega-bedrijf wil zo'n auto binnen hebben. Iedereen laat ze buiten staan", vertelt eigenaar Freddy Neuteboom.
Hij legt uit dat een batterijcel bij een botsing inwendig wordt beschadigd. "Fabrikanten schrijven voor dat de auto daarna terug moet naar de fabrikant, om die cellen te controleren. Maar dat wordt in de praktijk bijna nooit gedaan. Mensen laten de auto meestal alleen even uitdeuken. Dat brengt een groot risico met zich mee."
De eigenaar van het bergingsbedrijf verbaast zich over de hoeveelheid elektrische auto's die stranden. "Het percentage van mensen die elektrisch rijden is laag. Maar ik tref ze wel veel. Soms wel twee tot drie keer per week. Dat staat niet in verhouding met benzineauto's."
"Bovendien mogen wij er niet zoveel aan doen", vervolgt Neuteboom zijn relaas. "Op die auto's zit een hoogspanningssysteem. De kabels zijn wel zo gemaakt dat ze bijna nooit bloot komen te liggen. Je komt heus niet zomaar onder stroom te staan. Maar ja, als het in brand staat. En na een botsing is het nog maar de vraag of alle draadjes geïsoleerd zijn."

Tunnels en parkeergarages

Niet alleen de hoeveelheid elektrische autobranden baart zorgen. Ook de plekken waar dit gebeurt worden steeds lastiger volgens Rosmuller: "In tunnels en parkeergarages bijvoorbeeld. Dat zijn pittige objecten om een brand in te blussen, met lage plafonds, lange looproutes, beperkte verkenningsmogelijkheden en complexe logistiek om blus- en koelwater te regelen".
De primaire oplossing ligt volgens de lector bij de autobranche. "Die moeten een betere batterijtechnologie afdwingen bij de producenten. Ik zie dat dat nog weinig gebeurt."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!