Instellingen

'Lelystad Airport probeert via achterdeurtje natuurvergunning te regelen'

Volgens de PvdD gaat de aanvraag van een natuurvergunning via een achterdeurtje.
Volgens de PvdD gaat de aanvraag van een natuurvergunning via een achterdeurtje. © Omroep Gelderland
NUNSPEET - Opnieuw gedoe over Lelystad Airport: volgens Tweede Kamerlid Leonie Vestering van de Partij voor de Dieren probeert het vliegveld via een list tóch een natuurvergunning binnen te halen. Die is nodig om het vliegveld in gebruik te nemen. Het Kamerlid is daar verbolgen over en wil vóór 1 oktober uitleg van de demissionair minister.
Lelystad Airport is een van de onderwerpen die het huidige demissionaire kabinet als 'omstreden' heeft aangemerkt. Dat betekent dat daar even geen beslissingen over genomen mogen worden. Volgens de Partij voor de Dieren probeert het vliegveld de natuurvergunning via een achterdeurtje nu alsnog te bemachtigen.
Bekijk de video:
'Lelystad Airport probeert via achterdeurtje natuurvergunning te regelen'

Ongeldig

"Lelystad Airport heeft gegevens aangeleverd die ongeldig zijn", legt Vestering uit. "En zo kunnen ze gebruikmaken van een regeling waarbij je automatisch een natuurvergunning krijgt, als je maar heel weinig stikstof uitstoot. Zo krijgen ze een natuurvergunning waar ze geen recht op hebben."
De Tweede Kamer heeft een aantal boeren een natuurvergunning verleend, in de veronderstelling dat het bedrijven zijn met een zeer kleine uitstoot. Maar op die lijst staat ook Lelystad Airport. Onbegrijpelijk, vindt ook Stichting Red de Veluwe: "Wij vinden dat de minister het kaf van het koren moet scheiden. De bedrijven die te goeder trouw hebben gehandeld en maar een klein beetje stikstof uitstoten, die gaan we helpen, maar Lelystad Airport niet", zegt Jaap Kloosterziel van de stichting daarover.
Cijfers
Uit verschillende rapporten blijkt dat de uitstoot van Lelystad Airport hoger is dan het vliegveld doet voorkomen. Die uitstoot zal toenemen als het vliegveld open gaat. "Je kunt je afvragen of ze dat bewust hebben gedaan", zegt Kloosterziel daarover. "Er loopt op dit moment zelfs een aangifte wegens valsheid in geschrifte. Wij vinden dat je dit moment aan zo'n bedrijf geen vergunning mag geven. Zeker omdat alleen maar de berekeningen worden gemaakt tot 900 meter. Het merendeel van de stikstofuitstoot vindt daarboven plaats en die wordt helemaal niet meegenomen."

Dat laatste heeft te maken met de uitzonderingspositie in het stikstofdebat. Omdat de uitstoot van internationaal scheepsverkeer en internationale luchtvaart niet is toe te wijzen aan één land, telt niet alle uitstoot mee op de stikstof- en CO2-balans van een land. De commissie Remkes heeft daar nog niet zo lang geleden onderzoek naar gedaan.

De conclusie daarbij is dat de luchtvaart een van de grootste vervuilers is als het gaat om de uitstoot van CO2 en fijnstof. Qua stikstofuitstoot speelt de luchtvaart een kleinere rol. De uitstoot van stikstof ligt volgens de commissie tussen de 0,7 en 1,1 procent van de totale uitstoot, terwijl wegverkeer bijvoorbeeld 6,1 procent van de totale uitstoot veroorzaakt. De Commissie Remkes constateerde wel dat de stikstofuitstoot van vliegtuigen boven de 3000 voet (circa 900 meter) niet wordt meegerekend in de officiële statistieken. Terwijl de emissie op deze hoogte volgens de commissie juist groter is dan onder de 3000 voet.
Lelystad Airport bevestigt dat de aanvraag is gedaan, maar het bedrijf is niet onder de indruk van de kritiek van het Tweede Kamerlid van de Partij voor de Dieren: "De besluitvorming voor de opening van Lelystad Airport wordt genomen door een volgend kabinet. Dit staat los van de legalisering van de PAS-Melding van Lelystad Airport", aldus Lelystad Airport.

Motie

De Partij voor de Dieren heeft inmiddels een debat aangevraagd om de toezegging van een natuurvergunning voor Lelystad Airport tegen te gaan. "Op 1 oktober gaat deze regeling in en daarom heeft de Partij voor de Dieren demissionair minister Schouten naar de Kamer geroepen, zodat we een motie kunnen indienen om dit te stoppen", zegt Vestering daarover.
Stichting Red de Veluwe hoopt dat - zeker gezien de nieuwe politieke verhoudingen - er nu een stokje wordt gestoken voor de aanvraag van de natuurvergunning. "We zien steeds dat er ministeries in Den Haag druk uit oefenen", zegt Jaap Kloosterziel van de stichting. "Dat ze bezig zijn koste wat kost Lelystad Airport te openen, ten koste van de natuur. In Den Haag moet de knop om: we gaan niet over de Veluwe vliegen, die gaan we beschermen."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!