Nieuws

Grote onvrede over wasservice Montferland: tientallen cliënten stappen naar jurist

Voor centraal geregelde wasservice willen ouderen liever geen uur thuiszorg inleveren
Voor centraal geregelde wasservice willen ouderen liever geen uur thuiszorg inleveren © Sarah Chai via Pexels
DIDAM - Ging de aanbesteding van de huishoudelijke hulp in de gemeente Montferland volgens het boekje? De verantwoordelijk wethouder zegt dat alle procedures zijn gevolgd. Kritische raadsleden en volgers van het dossier zetten daar echter hun vraagtekens bij.
Om 17.20 uur staat de uitzending van In het vizier van De Jager in het teken van de was- en strijkservice in Montferland. Het programma wordt daarna ieder uur herhaald.
Sinds 1 april doet Zorgplus uit Beek de was- en strijkwerkzaamheden van hulpbehoevende cliënten in Montferland. Voorheen deed de huishoudelijke hulp dat. De cliënten leveren wekelijks een volle zak was in. ZorgPlus stelt op zijn website dat de chauffeur wekelijks langskomt om de zak mee te nemen naar een stomerij in Harderwijk. De gemeente bespaart met het nieuwe systeem 600.000 euro.
De cliënten zijn er echter niet gelukkig mee. Niet alleen zetten ze hun vuile was liever niet aan de straat; ook zijn ze verbolgen dat hen - in ruil voor de wasservice - een uur huishoudelijke hulp is afgenomen. De huishoudelijke hulp was nooit een uur kwijt aan de was, betogen de cliënten.
Bekijk de video. De tekst gaat eronder verder.
Grote onvrede over wasservice Montferland: tientallen cliënten stappen naar jurist
In het vizier van De Jager zocht uit of alles in de procedure wel gegaan is zoals zou moeten. Het blijkt dat één van de ZorgPlus-directeuren in de rechtbank is veroordeeld voor valsheid in geschrifte. Opmerkelijk, want in de aanbesteding is een BIBOB-procedure opgenomen, waarin juist wordt gekeken naar veroordelingen in het verleden. ZorgPlus geeft aan dat er op moment van gunning van de aanbesteding een geldige gedragsverklaring aanbesteding (GVA) lag. Verantwoordelijk wethouder Ruth Mijnen wil op vragen daarover niet op reageren.
Tientallen mensen hebben zich bij jurist Kevin Wevers gemeld om bezwaar te maken tegen de tijd die ze is afgenomen in ruil voor die service.
Wevers deed onderzoek en ontdekte dat er meer niet klopt: zo hebben veel zorgcliënten te weinig uren toegewezen gekregen. "Als er in het verleden bijvoorbeeld maar vijftien minuten waren geïndiceerd voor de was, worden er nu tóch zestig minuten afgehaald. Dat kan natuurlijk niet", zegt Wevers.
"Daarnaast zijn we er achter gekomen dat de hele situatie van de cliënten niet is meegenomen in de beoordeling. En dat daarom ook heel veel mensen, los van de wasverzorging, veel te weinig tijd geïndiceerd hebben gekregen", aldus Wevers. Hij denkt dat dit dossier de gemeente nog veel geld kan kosten, wanneer blijkt dat cliënten meer uren zouden moeten krijgen.

Oppositie kan niet alles zeggen

Oppositiepartijen zijn kritisch op het nieuwe beleid, maar kunnen vanwege de geheimhouding in het dossier niet alles zeggen. In de gemeenteraad wordt achter gesloten deuren gesproken over het gevoelige dossier. Toch steken de raadsleden hun mening niet onder stoelen of banken. Nadat werknemers klaagden, zetten raadsleden van drie partijen hun tanden in het dossier.
Onderzoeksjournalist Eelke van Ark van het onderzoeksplatform Follow the Money zegt dat de gemeente Montferland per jaar een aanzienlijk bedrag betaalt aan ZorgPlus om de was van de cliënten te doen. De vaste kosten zijn 205.000 euro. Wanneer helemaal niemand de service afneemt, gaat er dus al zo'n twee ton naar de zorgaanbieder. Maken alle hulpbehoevende cliënten gebruik van de wasservice, dan komen de totale kosten uit op circa 600.000 euro. Doen níet alle cliënten dat, dan kunnen de kosten oplopen voor Montferland. Die cliënten krijgen dan namelijk weer huishoudelijke hulp.
Contract wasservice
Contract wasservice © Omroep Gelderland

Reactie wethouder

Wethouder Ruth Mijnen zegt te begrijpen dat Astrid ter Horst het mensonterend vindt dat ze de vuile was mee moet geven aan iemand die zij niet kent. "Aan de andere kant denk ik: de hulp bij huishouding begeleidt dat. De hulp verzamelt het, dezelfde hulp die de cliënt voor die tijd had", aldus Mijnen.
Geconfronteerd met de voorspelling dat Montferland niet aan de 600.000 euro besparing komt, zegt de wethouder: "We gaan eind dit jaar evalueren. Dan nemen we alle kosten mee en eventuele besparingen. Pas dan kunnen we zeggen wat gerealiseerd is."
ZorgPlus wil alleen schriftelijk reageren op vragen. Volgens het bedrijf is de was- en strijkservice een andere manier van werken. Cliënten die er gebruik van maken, zijn er tevreden over, zegt ZorgPlus. Eén van de verklaringen waarom het bedrijf een beter resultaat heeft dan andere aanbieders, kan zijn dat er geen managers werken en het ziekteverzuim laag is. Over de winstpercentages zegt het bedrijf dat die anders zijn vanwege de bedrijfsstructuur en belastingen die daarover betaald moeten worden.