Nieuws

Nieuw plan over omstreden verlenging A15 bij Raad van State

Een impressie van de brug in de A15 over het Pannerdensch Kanaal.
Een impressie van de brug in de A15 over het Pannerdensch Kanaal. © Architect Ney & Partners
BEMMEL - Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser heeft een vernieuwde onderbouwing van het tracébesluit A15 ingediend bij de Raad van State. Het ministerie wil dat de snelweg A15 van Bemmel via een brug over het Pannerdensch Kanaal gaat aansluiten op de A12 bij Zevenaar. Eerder oordeelde de Raad van State nog dat er extra onderzoek nodig was vanwege de stikstofneerslag van het project.
Het vernieuwde plan onderbouwt en beoordeelt de effecten van de stikstofneerslag op het Natura2000-gebied nogmaals. Zo staan er in het nieuwe plan meer maatregelen die moeten voorkomen dat de natuur in het gebied verslechtert door de stikstofuitstoot van de verlengde snelweg. Ook is hiervoor het ontwerp enigszins veranderd. De Raad van State vroeg eerder om meer onderzoek en toelichting.

Geluidsoverlast en natuurschade

Visser heeft eerder uitstel gekregen voor het aanpassen van het besluit. Het plan om de A15 door te trekken is omstreden, omdat omwonenden en natuurliefhebbers vrezen voor geluidsoverlast en natuurschade.
Met name de keuze voor een brug wekt verontwaardiging, omdat bij de nabijgelegen Betuwelijn juist voor een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal door is gekozen. Dit om de natuur te beschermen.

Besluit is openbaar

De vernieuwde A15 moet voor een rechtstreekse verbinding van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland zorgen. Dit moet helpen tegen de lange files in de regio die veel ergernis wekken bij het internationale vrachtvervoer. Wie een beroep wil instellen tegen het nieuwe tracébesluit kan dit tot en met 26 oktober doen via een beroepschrift bij de Raad van State.