Nieuws

We geven steeds meer geld uit tijdens het shoppen

Winkelend publiek.
Winkelend publiek. © ANP
CULEMBORG - Er zijn nog lang niet zoveel shoppers in de Gelderse binnensteden als voor corona. Maar de mensen die komen, geven wel meer uit. "Er komen minder mensen slenteren en meer om gericht te kopen."
Over de spreekwoordelijke koppen kan je nog niet lopen, maar toch voelt het vaak weer pre-corona druk in de Gelderse binnensteden. Toch is het nog niet zo vol als voor corona. Bij lange na niet zelfs.
"De laatste weken zitten we wel boven het niveau van 2020, maar ten opzichte van 2019 zijn er nog steeds 40 tot 50 procent minder mensen in de stad", zegt directeur Huib Lubbers van het bureau RMC dat bezoekersaantallen in stadscentra telt.
Waarom het dan toch soms zo druk voelt? "We zijn ons gevoel voor drukte kwijt. Dat we vroeger schouder aan schouder door de winkelstraten liepen... dan bellen mensen nu meteen handhaving, omdat dat zo gek aanvoelt."

Dikkere portemonnee

Maar er is nog iets anders aan de hand. "Er komen minder mensen slenteren en meer om gericht te kopen. En die mensen komen met een dikkere portemonnee. Het 'bonbedrag' stijgt bij bijna alle retailers: supermarkten, kledingzaken, bouwmarkten."
Volgens Lubbers zijn er zelfs al winkeliers die het omzetverlies van 2020 aan het inlopen zijn. "Soms zitten ze zelfs alweer op het niveau van 2019, omdat de klanten 'vetter' zijn." Kijken, kijken, wél kopen dus.

Omzetverlies

Branchevereniging InRetail herkent het verhaal, maar spreekt nog steeds van een omzetverlies. "De mensen die niet komen, zorgen ervoor dat we nog steeds een deel van de omzet missen. Het ruimere besteden compenseert dat niet", zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis. "Op een aantal locaties hebben ze er flink last van dat het aantal spontaan winkelende mensen minder is en dus ook de spontane aankopen."

Pak verkocht

In Culemborg is Raijmond Rison van herenmodewinkel Culemborgse Mannen iets positiever. "Ik merk zeker wel dat er weer meer mensen zijn. Het gaat zelfs beter dan voor corona", zegt hij.
Daarin speelt mee dat er weer meer mag. "Mensen hebben 1,5 jaar niet in de klerenkast gekeken en komen er nu achter dat iets echt niet meer kan. Dan komen ze bijvoorbeeld een nieuw overhemd halen. En ik had 1,5 jaar geen pak verkocht en laatst opeens drie klanten voor dezelfde trouwerij."