Nieuws

Hoe het kan dat dit ziekenhuis de 'inhaalzorg' al bijna heeft weggewerkt

Annemijn Houwers, manager integrale capaciteit in het Slingeland Ziekenhuis.
Annemijn Houwers, manager integrale capaciteit in het Slingeland Ziekenhuis. © Omroep Gelderland
DOETINCHEM - Door de uitbraak van het coronavirus kampen veel ziekenhuizen met wachtlijsten voor de 'gewone' zorg. Maar in het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem hebben ze de inhaalzorg al vrijwel achter de rug. De reden: alle zorg vanuit één centraal punt plannen zodat er zo weinig mogelijk bedden onnodig leeg blijven.
Annemijn Houwers werkt al jaren bij het Doetinchemse ziekenhuis. Ze was altijd planner, degene die de roosters maakte voor bijvoorbeeld operaties. Althans: “Eigenlijk had ik geen invloed op de planning, omdat alle poliklinieken zelf de operaties al inplanden. Dan moest ik er nog iets van zien te maken.”
Maar dat gaat tegenwoordig anders. Vanuit de ‘hospital control room’, waar planners op meerdere tv-schermen allerlei data voorbij zien komen, worden bedden, operaties en personeel zo optimaal mogelijk ingeroosterd.

Eilandjes

“Waar we voorheen allemaal als eilandjes werkten, zonder zicht op wat de buren deden ook al werkte je in hetzelfde ziekenhuis, zijn we nu eigenlijk één groot eiland geworden. Van daaruit kijken we met een helikopterview naar het ziekenhuis”, zegt Houwers, die inmiddels manager is van de betreffende afdeling.
Bekijk de reportage. De tekst gaat daaronder verder.
Ziekenhuizen hebben moeite met inhaalslag 'gewone' zorg, maar niet in Doetinchem
Want zorg, zelfs de acute gevallen op de spoedeisende hulp, is eigenlijk heel voorspelbaar, legt ze uit, en daar kan je het ziekenhuis op inrichten. “Als je gegevens over meerdere jaren analyseert, ontdek je patronen. Bijvoorbeeld dat er in de zomer minder verwijzingen zijn naar orthopedie, maar in het najaar juist meer. Of dat de maandag altijd een drukke dag is, met mensen die tot na het weekend hebben gewacht met het bellen van de huisarts. Of dat op de spoedeisende hulp de weekendnachten altijd druk zijn.”

Coronazorg was onvoorspelbaar

Maar toen kwam corona. Als er iets was waar nog niks over bekend was, dan was het dat virus wel. “We hebben de patiëntenstromen opgedeeld in drie groepen: de planbare zorg, de acute zorg en de coronazorg. Acute zorg en coronazorg hadden prioriteit, dus dat moest doorgaan. Maar we wisten dan nog precies wat er over was voor de planbare zorg.”
En zo konden alsnog een heleboel operaties doorgaan, die nu niet ingehaald hoeven te worden. De enige onzekere factor is de vraag hoeveel mensen de huisarts hebben gemeden de afgelopen anderhalf jaar, maar nu alsnog met hun zorgvraag in het ziekenhuis belanden. Daarvoor heeft het ziekenhuis in het najaar extra operatiekamers gereserveerd.
De tijd zal leren of die bedden leeg blijven, of niet.