Nieuws

'Ik houd soms mijn hart vast', reddingsbrigade pleit voor een verplicht vaarbewijs

HULSHORST - De drukte op het water neemt toe en dat komt de veiligheid volgens de reddingsbrigade niet ten goede. "Je ziet steeds meer gevaarlijke situaties ontstaan", zegt Willem van der Kooij van Reddingsbrigade Veluwemeer. "Ik houd soms mijn hart vast, mensen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn." Reden voor de brigade om te pleiten voor een verplicht vaarbewijs, voor alle boten met een motor.
Het aantal ongelukken op het water neemt toe. Vorig jaar vonden er zo'n 600 plaats in de recreatievaart. Het verbaast Van der Kooij niks. "Vijf jaar geleden zag je nog niet eens de helft van wat er nu op het Veluwemeer te zien is. Het wordt alleen maar erger."
Corona heeft daar het afgelopen jaar ook een rol ingespeeld. Boten zijn niet meer aan te slepen. "Het lijkt net alsof iedereen denkt: 'een bootje, dat moet ik hebben', terwijl niemand zich realiseert hoe gevaarlijk het water kan zijn."

10 ton

Het stoort hem dat iedereen een boot kan kopen en het water op kan gaan. "De huidige regelgeving schrijft voor dat je voor het besturen van boten die harder gaan dan 20 kilometer per uur en meer dan 15 meter lang zijn, pas een vaarbewijs nodig hebt", legt hij uit. "Dus een boot van 14.95 meter mag wél. En zo'n groot schip zit al snel tegen een ton of tien aan qua gewicht."
"Als je daar iets mee raakt, dan drukt dat wel aardig door. En je ligt ook niet zomaar stil", gaat Van der Kooy verder. "Als je met tien ton de weg op wilt, moet je zelfs een groot rijbewijs hebben. En om in die termen te blijven: voor ons is er geen verschil tussen het varen met een boot en het rijden met een auto. Een bewijs moet verplicht worden."
Bekijk de video, de tekst gaat daaronder verder.
Reddingsbrigade pleit voor verplicht vaarbewijs

'Zie wat je kunt aanrichten'

In de haven van Harderwijk wordt door bootbezitters positief gereageerd op de plannen van de brigade. "Ik had wel wat moeite met de golven", zegt een boothuurder die vanuit Zeewolde het meer is overgestoken. "Misschien is een vaarbewijs toch niet zo'n slecht idee."
Een ander: "Er zijn onverwachte situaties. Je moet wel enige kennis hebben." Een bootverhuurder uit de Randstad, die op vakantie is, is ook voorstander: "Als je ziet wat je met een schip kunt aanrichten, is een vaarbewijs een goed idee. Maar", voegt hij daaraan toe, "nu is het wel alleen een theorie-examen."
Iets dat Van der Kooij zich ook realiseert. "We zien ook graag een praktijkgedeelte. Van een schermpje leer je het niet."

'Iedere seconde telt'

Vroeger gaf de reddingsbrigade watergebruikers nog wel advies, als ze gevaarlijke situaties langs zag komen. "Maar daar zijn we mee gestopt. Als we mensen aanraden iets niet te doen, omdat er anders iets naars kan gebeuren, dan krijgen we de meest vreselijke dingen te horen. Ik zal het maar niet herhalen. En het is echt goed bedoeld van ons hè, we willen alleen maar helpen."
"Als het op het water fout gaat, gaat het ook echt fout. Het is niet zoals op de weg, dat je er even snel met een autootje naar toe kunt rijden. Dat lukt gewoon niet. De hulpverlening moet op gang komen, soms moeten boten het water in, het kost gewoon allemaal wat meer tijd. En daarvan weten we: iedere seconde telt."