Nieuws

Uniek in Nederland: zonne-energie van Nijmeegs fabrieksdak het schip in

Schipper Erik Leinenga van de Nijmegen Max.
Schipper Erik Leinenga van de Nijmegen Max. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Groene stroom voor een beter milieu: ook in de scheepvaart wordt het meer en meer toegepast, zoals in Nijmegen. Tot voor kort kwam die elektriciteit dan van elders naar de laadpaal, maar nu gaat de zonne-energie voor het eerst rechtstreeks het schip in. De zonnepanelen liggen op het dak van een gebouw aan de kade.
"Je kunt zelf zien dat het groen is", zegt schipper Erik Leinenga. Vanuit de stuurhut van het schip Nijmegen Max ziet hij het dak waar de stroom vandaan komt. "Het is van het zonnepaneel gelijk naar het schip toe."
En dat is nieuw. Niet alleen voor Nijmegen, maar heel in Nederland. "Het is namelijk de eerste locatie in Nederland waar zo'n walstroompunt direct gevoed wordt door zonnepanelen", weet Henk Nijhuis van de gemeente.
Bekijk de video. Tekst gaat eronder verder:
Uniek in Nederland: zonne-energie van Nijmeegs fabrieksdak het schip in

Zes voetbalvelden vol

Het 40.000 vierkante meter grote dak van de oude papierfabriek aan het water is voor 3 miljoen euro nagenoeg helemaal vol gelegd met zonnepanelen. "Dat zijn gewoon zes voetbalvelden vol", rekent Chantal Peters van de Papierfabriek voor. "Bijna tienduizend zonnepanelen."
Nijhuis: "Dat is echt heel veel. En die kunnen direct leveren aan deze walstroompunten. Dat is uniek in Nederland".
Naast de groene walstroom voor de aanmerende schepen levert de papierfabriek energie voor 800 huishoudens. "Ja, we hebben een heel groot dak van 40.000 vierkante meter", lacht Peters. "Wat kun je ermee doen? Nou ja: je ziet het."

Varende Tesla

Door steeds meer walstroompunten te realiseren, moet de dieselgenerator gaan verdwijnen. "Van heel veel gemeenten mag je dus niet meer met je eigen generator draaien, vanwege de vervuiling en de herrie", illustreert schipper Leinenga de noodzaak van meer walstroompunten.
Het is weer een stap in de richting van groenere scheepvaart. Het schip Nijmegen Max is dat zelf ook. Nu is er nog diesel nodig, maar in de toekomst gaat het volledig elektrisch. Een soort varende Tesla. Leinenga: "Dat moet de Tesla onder de binnenvaart schepen gaan worden, ja."
Twee enorme, als zeecontainers vermomde batterijen gaan dan mee om het grote binnenvaartschip een dag te kunnen laten varen. "Net als een accuboormachine", vergelijkt de schipper. "Als die leeg is, doe je er een andere in en dan ga je weer verder."