Nieuws

Veel minder Duitsers op de camping door strengere regels

Adri van Ooijen van camping Het Groene Eiland in Appeltern.
Adri van Ooijen van camping Het Groene Eiland in Appeltern. © NOS
APPELTERN - Bij camping Het Groene Eiland in Appeltern zijn dertig tot veertig reserveringen uit Duitsland geannuleerd vanwege de strengere coronaregels in dat land. "Dat is jammer natuurlijk, want je wil wel de camping vol hebben midden in het hoogseizoen", zegt eigenaar Adri van Ooijen.
Vanaf dinsdag moeten Duitsers die niet volledig zijn gevaccineerd of pas zijn genezen van een coronabesmetting, na een bezoek aan ons land minstens vijf dagen in quarantaine. Met als gevolg dat er op de camping in Appeltern – met 220 toeristische plaatsen – een stuk minder oosterburen staan.

Veel onduidelijkheid

De camping langs de Maas kreeg de afgelopen dagen flink wat telefoontjes en e-mails van Duitsers. Om hun verblijf te annuleren, uit te stellen of om toch nog even te informeren naar de exacte regels. "Er is veel onduidelijk. De informatie wordt wel gegeven, maar soms komt het bij de mensen niet helemaal binnen. Dan willen ze toch even een dubbelcheck doen. Of ze hopen op een ander antwoord", vertelt Van Ooijen aan de NOS.
Bekijk de video. De tekst gaat daaronder verder.
De afmeldingen zijn van gasten die deze of volgende week zouden komen. "Het is jammer. Het zijn mensen die jaar in jaar uit naar de camping komen. Daar heb je een band mee, het is leuk om die mensen weer te ontmoeten. Maar nu even niet."

Meer Nederlanders

Tegelijkertijd is het goed nieuws voor de Nederlanders die - misschien ook vanwege de strengere regels - op het laatste moment in eigen land op vakantie willen. "Die hebben nu de kans om een plekje aan het water te bemachtigen", aldus de campingeigenaar. Dankzij de Nederlandse gasten verwacht hij dat de omzet van de camping op peil blijft.
Landelijk kampen uitbaters met zo'n 20 tot 30 procent aan annuleringen, schat branchevereniging Hiswa Recron. Daarbij gaat het om hotels, vakantieparken en campings die vooral of volledig op de Duitse markt gericht zijn.