Nieuws

Met deze waterstofbakfiets worden straks pakketjes bezorgd in Arnhem

In Arnhem wordt gewerkt aan een bakfiets die wordt aangedreven door waterstof.
In Arnhem wordt gewerkt aan een bakfiets die wordt aangedreven door waterstof. © Omroep Gelderland
ARNHEM - In het waterstoflab van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) op industrieterrein Kleefse Waard in Arnhem wordt keihard gewerkt aan een bakfiets die wordt aangedreven door waterstof. Als hij straks rijdt, hebben ze in de Gelderse hoofdstad weer een primeur.
Maar waarom is deze milieuvriendelijke fiets nodig, zal je je afvragen. We hebben toch al elektrische bakfietsen? Nou, steeds meer steden zijn op zoek naar duurzamere vormen van stadsdistributie en een bakfiets op waterstof biedt meer voordelen dan een elektrische, aldus de bouwers.

Grotere actieradius

"In de praktijk blijkt dat bakfietsen zeker in Arnhem met zijn heuvels een heel beperkte actieradius hebben, vertelt Frank Mietes van Alles over Waterstof. De ontwikkeling van de waterstofbakfiets wordt gecoördineerd door dit instituut en gezamenlijk uitgevoerd met de bakfietsfabrikant Urban Arrow en de HAN. "Wij willen met waterstof proberen om die actieradius te vergroten."
Bekijk de video. De tekst gaat eronder verder.
Met deze waterstofbakfiets worden straks pakketjes bezorgd in Arnhem
Volgens Mietes wordt waterstof naast elektriciteit één van de belangrijkste schone brandstoffen van de toekomst. Uit waterstof kan makkelijk elektriciteit gemaakt worden. Om bakfietsen aan te drijven bijvoorbeeld.
En er is nog een groot voordeel zegt Mietes: "Een tank is snel en makkelijk binnen vijf minuten te vullen." De bakfiets kan dus meteen weer de straat op en hoeft dus niet urenlang aan een acculader te hangen.

Al eerder een step op waterstof

De technieken staan nog in de kinderschoenen, maar ze ontwikkelen zich razendsnel, aldus Mietes. Eerder ontwikkelden ze in het lab al een step op waterstof en ook een waterstofkookstel. Hiermee demonstreren ze het gebruik van waterstofgas. Diezelfde technieken worden nu gebruikt voor de ontwikkeling van de waterstofbakfiets. Het prototype moet half maart klaar zijn.
Dan wordt de waterstofbakfiets in de praktijk getest door stadsdistributeur Groene Rijders in Arnhem. "Het experiment is geslaagd als we een veilige fiets hebben. De bakfietsen van Groene Rijders hebben een actieradius van ongeveer 25 kilometer. Dat willen wij minstens gaan verdubbelen."