Nieuws
Verzet tegen Noordtak Betuweroute

DIDAM - In de Achterhoek ontstaat steeds meer verzet tegen de plannen voor een Noordtak van de Betuweroute dwars door de Achterhoek, langs de autoweg N18.De gemeenteraad van Montferland nam dinsdagavond unaniem een motie aan tegen de aanleg van het goederenspoor.Gemeenteraad @gem_montferland neemt unaniem motie aan tegen aanleg Noord-tak.
Goed besluit ���� pic.twitter.com/rZvdSA4bpc
— Frank Wissink (@Rozenkamper)
Kansloos alternatief
Ook de gemeente Berkelland neemt stelling tegen het plan en noemt het een 'kansloos alternatief'. De Noordtak 'maakt de Achterhoek kapot', zo luidt een van de tien kritiekpunten van de gemeente. Verder zou de aanleg zo'n twee miljard euro kosten, veel overlast veroorzaken en de Achterhoek niets positiefs opleveren.
De tien punten van kritiek van de gemeente Berkelland
Noordtak Achterhoek: kansloos alternatief
Tien punten van Berkelland over de
Noordtak van de Betuwelijn
1.
Noordtak kan
niet naast de nieuwe N18 worden aangelegd. Beeld klopt niet.
Een kaarsrechte goederenspoorlijn is
niet te combineren met een slingerende autoweg om de kernen heen. Volgens de quickscan
kan maar 12 km van de 76 km parallel worden aangelegd.
2.
Noordtak maakt
de Achterhoek kapot. Leefgemeenschappen worden afgesneden. Landschap en natuur
worden opgeofferd.
De Achterhoek is geen ‘leeg’ gebied
waar zomaar ruimte is voor een Noordtak. Er is sprake van een geheel nieuwe
spoorlijn dwars door gemeenschappen, landschap en natuur. En dat voor maar
anderhalve trein per uur (36 treinen per etmaal komt overeen met 1 trein per 80
min).
3.
Noordtak vormt
een bedreiging voor economie en leefbaarheid.
Noordtak doet sterk afbreuk aan de
toeristisch-recreatieve aantrekkingskracht van de unieke Achterhoek en zet de
leefbaarheid in deze krimpregio nog sterker onder druk.
4.
Noordtak
verplaatst het probleem en zorgt voor extra hinderlijke overlast.
Er zullen meer mensen hinder
ervaren, omdat de andere bestaande spoorlijnen immers in stand blijven. Je
verplaatst het probleem van de aansluiting op Duitsland van Valburg naar
Oldenzaal en breidt ondertussen de overlast alleen maar uit.
5.
Noordtak biedt
geen kansen voor de regio Achterhoek.
Noordtak levert voor de Achterhoek
alleen maar nadelen op, ten gunste van de Rotterdamse haven. Er komen geen
stations of overslagplaatsen en dus geen werkgelegenheid.
6.
Een goed
ingepaste Noordtak kost ten minste 2 miljard euro.
Bij een goede inpassing zijn de
kosten geen1,4 miljard, maar ten minste 2 miljard euro. Verdiepte aanleg van
een deel van het Noordtaktracé kost meer (590 miljoen) dan het opwaarderen van
de bestaande Twentelijn (451 miljoen euro).
7.
Investering van
2 miljard voor maximaal 36 treinen kun je niet maken als de Zorg het geld hard
nodig heeft.
Een geheel nieuw tracé voor maar
maximaal 36 treinen is niet van deze tijd, waarin je het gemeenschapsgeld hard
nodig hebt voor de Zorg.
8.
Noordtak is te
duur en niet noodzakelijk.
Noordtak is een te dure oplossing in
vergelijking met bestaande routes (1,4 miljard +/- 30% tegen 451 miljoen voor
de Twentelijn of 829 miljoen euro voor de Twentekanaallijn. Bovendien niet
nodig omdat de bestaande routes nog voldoende capaciteit hebben.
9.
Goederenvervoer
vanuit Rotterdam loopt vooral richting het Ruhrgebied.
Investering in Noordtak is volgens
Rail Cargo niet terug te verdienen. Twijfel of prognose van 36 treinen wel
reëel is (zie Betuweroute). Het aandeel van goederenvervoer over water is niet
meegenomen in de quickscan. Er is niet gekeken naar innovatie in het
goederenvervoer. Is de goederentrein over 30 jaar niet achterhaald?
10.
Alternatieve
routes voor de Noordtak in Duitsland (vanaf Emmerich) zijn niet onderzocht.
Het goederenvervoer vanuit de
Rotterdamse haven richt zich op het Ruhrgebied. Het maakt niet uit waar je de
grens oversteekt. Kunnen de beoogde 36 treinen per dag vanaf Emmerich ook het
(bestaande) Duitse spoor volgen? Het is logisch mogelijkheden op het bestaande
Duitse spoorwegennet te onderzoeken.