Nieuws
Weinig effect internetfilmpjes politici

NIJMEGEN - Internetfilmpjes van lokale politici hebben nauwelijks effect in de strijd om de kiezer.
Dat blijkt uit onderzoek van communicatiebureau Hendrickx van der Spek.
De kijkersaantallen van YouTube-filmpjes van lijsttrekkers zijn bedroevend laag. Uitzonderingen zijn filmpjes die door landelijke media vaak negatief zijn besproken.
In Gelderland scoorde Rob Jetten van D66 Nijmegen het beste met 561 kijkers. Daarmee is zijn bereik 0,35% (op 161.000 inwoners). Ton Kunneman van PvdA Apeldoorn heeft drie kijkers gehad op 136.000 Apeldoorners.
Internet neemt een steeds belangrijkere plaats in in de strijd om de kiezer. Lokale partijen hebben dit jaar voor het eerst massaal fimpjes geplaatst op internet. Centrale plek voor al deze partij filmpjes is YouTube. Hoewel de kwaliteit van de meeste filmpjes te wensen over laat, wordt er veel tijd en geld in gestoken.