Nieuws

Fileleed Wageningen: verschillen tussen bestaande weg en campusroute minimaal

Komt de campusroute er of wordt de bestaande route in Wageningen verbeterd? Dat wordt een lastige keuze voor de provincie. Op basis van milieuonderzoek is er geen duidelijke winnaar aan te wijzen, blijkt uit het een rapport dat dinsdag openbaar is gemaakt. © Provincie Gelderland
WAGENINGEN - Komt de campusroute er of wordt de bestaande route in Wageningen verbeterd? Dat wordt een lastige keuze voor de provincie. Op basis van milieuonderzoek is er geen duidelijke winnaar aan te wijzen, blijkt uit het een rapport dat dinsdag openbaar is gemaakt.
Drie van de zes mogelijke campusroutes en de 'alternatief bestaande route' zijn reële opties; er springt geen route uit. Drie andere campusroutes vallen waarschijnlijk af, die zorgen voor onveilige verkeerssituaties. Aan alle varianten kleven nadelen.
Dat staat allemaal in de MER - Milieu Effect Rapportage. Een document van 900 bladzijdes. 'Soms heb je na zo'n rapport een echte winnaar, nu valt er wat te kiezen', vertelt een woordvoerder van de provincie. De vier mogelijke routes kosten elk tussen de 18 en 23 miljoen euro.

Oplossing voor fileleed

De weg van en naar Wageningen richting de A12 slibt elke ochtend en avond dicht: fileleed. Daar moet wat aan gebeuren vindt de provincie. Daarom wil het de route aanpakken en moet de nieuwe weg het verkeer tot in 2030 beter laten doorstromen. De vier routes die nog over zijn voldoen allemaal niet aan de gestelde doorstromingseisen. Maar volgens de provincie is dat verschil minimaal. 'Het gaat om cijfers achter de komma, misschien ligt de lat wat te hoog.' Onderling verschillen de vier routes niet veel in reistijd.

Allemaal nadelen

Aan alle varianten kleven nadelen. Zo hebben de drie campusroutes grote nadelige effecten op de inrichting van het landschap en vernietigen een belangrijk leefgebied van beschermde planten- en dierensoorten. Met het alternatief van de bestaande route moet een boerderij worden gesloopt en is er toename van geluidshinder.
Bovendien is het oversteken van fietsverkeer een groot probleem. Als de bestaande route wordt aangepast moet er hoogstwaarschijnlijk ook een fietstunnel komen. 

Eerste reactie: 'Campusroute buitengewoon onverstandig'

Actiegroep Campusroute Nee! is blij met het inzicht dat de MER geeft. 'We constateren dat de provincie de enorme schade aan de natuur en het landschap door de Campusroute erkent', staat in een schriftelijke reactie. 
Wageningen Goed op Weg (WGoW) laat in een eerste reactie weten het om die reden 'buitengewoon onverstandig' te vinden als de provincie kiest voor het aanleggen van een campusroute. Gelet op de doelen van de provincie, vindt WGoW het aanpassen van de bestaande route voor de hand liggend. Daarbij zou dan gekeken kunnen worden naar betaald parkeren en auto-alternatieven om de druk op wegen verder te verminderen. 

Coronacrisis, wat wordt het nieuwe normaal?

Overigens benadrukt WGoW dat de coronacrisis effect kan hebben op de verkeersdrukte in de toekomst en de rekenmodellen niet meer kloppen met de werkelijkheid. 'Wat wordt het nieuwe normaal? De huidige crisis biedt naast veel ellende ook nieuwe kansen om nog eens naar ons mobiliteitsgedrag te kijken. Recent onderzoek laat zien dat het thuiswerken door de coronacrisis sterk in populariteit is toegenomen. Het betekent dat de verkeersmodellen op basis waarvan nu wordt aangegeven of een variant qua verkeerscapaciteit voldoet of niet, niet langer valide zijn.' 
Betrokken partijen zoals de Wageningen Universiteit, inwoners, de gemeente en ondernemers worden geraadpleegd over de uitkomsten van het milieu-onderzoek. Zij hebben een zwaarwegende stem. Na de zomer neemt de provincie een definitief besluit over de verkeersafwikkeling rondom de Wageningen Universiteit. De nieuwe of verbeterde weg moet er in 2023 liggen.

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!