Nieuws
Man uit Renkum slachtoffer van internetcriminelen

RENKUM - Een man uit Renkum krijgt een sms-bericht van zijn bank. Zijn bankpas is niet meer geldig en hij kan een nieuwe pas aanvragen. Als hij de stappen opvolgt in de bijgevoegde link, komt alles in orde.
Bekijk de beelden, de tekst gaat eronder verder.
Man uit Renkum slachtoffer van internetcriminelen
In Nijmegen wordt geld van de rekening van het slachtoffer gehaald.
Het eerdere sms’je dateert van 4 februari. De man uit Renkum klikt vervolgens de link aan en belandt op de website van zijn bank.
Daarna logt de man in en bestelt een nieuwe pas. Hij ontvangt een bericht dat hij zijn oude bankpas kan opsturen, en dat zijn nieuwe er aan komt.
Website is helaas nep
De website waarop de man terechtkomt is helaas nep, al lijkt die sprekend op de site van zijn eigen bank. Criminelen hebben zijn inloggegevens meegelezen en krijgen de pas daadwerkelijk opgestuurd.
Ook in dit geval waarschuwt de politie. Woordvoerder Marloes Ballast: ‘Een bank stuurt nooit een sms-bericht met daarin een link om een nieuwe pas aan te vragen. Een bank vraagt ook nooit om je betaalpas op te sturen.’
De politie hoopt op jouw medewerking en wil weten wie de man is die in Nijmegen geld opneemt van de rekening van de man uit Renkum. Bel jouw tip door via 0800-6070 of (anoniem) 0800-7000. Het zaaknummer dat je moet doorgeven is 2020070072. Ook is er een digitaal tipformulier en dat vind je hier.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!