Nieuws

Coalitie wacht op voorwaarden voor een oordeel komt over Lelystad Airport

De nieuwe vertrekhal van Lelystad Airport.
Tegenstanders van Lelystad Airport kregen woensdag geen duidelijkheid van de Tweede Kamer. Ze hadden gehoopt te horen wat 'Den Haag' wilde met het vliegveld. © ANP
Tegenstanders van Lelystad Airport kregen woensdag geen duidelijkheid van de Tweede Kamer. Ze hadden gehoopt te horen wat 'Den Haag' wilde met het vliegveld.
De publieke tribune in de Tweede Kamer zat woensdagmiddag opnieuw vol met inwoners uit Arnhem, Wezep, Ede en andere delen van Gelderland.  Maar een definitief antwoord kwam er niet tijdens de vijf uur durende vergadering van de Tweede Kamer met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat over Lelystad Airport en luchtvaart. 
Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe is blij met de opkomst, maar teleurgesteld over het resultaat. 'Er zijn weinig concrete antwoorden van de minister.'
Ook had hij gehoopt dat de coalitiepartijen al een standpunt in wilden nemen over de verkeersverdelingsregel. CDA, VVD, D66 en ChristenUnie vellen pas een oordeel als alle kaarten op tafel liggen. Al blijven de gevolgen van de stikstofuitspraak van de Raad van State ook boven het vliegveld hangen.

Nog geen besluit

Die vier regeringsfracties nemen pas een definitief besluit over het vliegveld in de polder als er een volledige milieueffectrapportage (mer), is, een einde komt aan de laagvliegroutes én een goedgekeurde verkeersverdelingsregeling (vvr) vanuit Brussel.  
De mer, waarvan de procedure opnieuw moest vanwege ontdekte fouten, ligt er inmiddels. Ook heeft de minister herhaaldelijk toegezegd dat met de herindeling van het luchtruim in 2023 een einde komt aan de laagvliegroutes.

Oordeel uit Brussel

Nu is de vraag wat er gaat gebeuren met de vvr. Daarmee wil de minister het vliegverkeer verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. De regeling stimuleert luchtvaartmaatschappijen om vakantievluchten op Schiphol op te geven om daar plaats te maken voor transfervluchten.
Een conceptbesluit uit Brussel dat door de NOS vorige week naar buiten werd gebracht, lijkt erop te wijzen dat de Europese Commissie wil instemmen met de verkeersverdelingsregeling. 
Van Nieuwenhuizen wilde aanvankelijk uitsluiten dat maatschappijen naar Lelystad zouden komen die nu nog niet op Schiphol vliegen. Dat mag echter niet van Brussel.
Mocht de Europese Commissie instemmen met de vvr, dan heeft de minister een regeling die lijnrecht ingaat tegen de wens van de Kamer. Die nam in december met ruime meerderheid een motie aan van SP, GroenLinks, SGP en PvdA, die de minister opdraagt dat Lelystad Airport niet zelfstandig mag groeien. De oppositie liet voor het debat al weten de minister te houden aan die motie.
Kamerlid Amhaouch van het CDA was tijdens het debat duidelijk dat wat hem betreft er geen autonome groei komt. De coalitiepartijen wilden er niet te veel op ingaan, omdat er nog geen definitief antwoord ligt uit Brussel. 'Maar als het klopt kan de vlag uit', reageerde VVD Kamerlid Remco Dijkstra. 
Volgens de minister wordt het definitieve antwoord uit Brussel eind september verwacht. Op aandringen van Kamerlid Lacin van de SP moest Van Nieuwenhuizen toegeven dat de verkeersverdelingsregel ruimte openlaat voor zelfstandige groei van Lelystad. 'Als u vraagt: is die vvr honderd procent waterdicht? Nee, maar dat weet u ook al lang.'

Gevolgen stikstofuitspraak voorlopig onduidelijk

Het was al duidelijk dat door de stikstofuitspraak van de Raad van State ook gevolgen heeft voor het vliegveld. Er moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd voor de natuurbeschermingswet. Volgens de minister wordt eind van het jaar meer duidelijk over welke stappen daarvoor genomen moeten worden.
'Heeft de stikstofuitspraak alleen gevolgen voor de bouw van het vliegveld of ook voor de vliegroutes?', vroeg Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie zich af.
'De stikstofuitspraak gaat over de aanleg, maar ook over de uitstoot op de routes', antwoordde de minister. Volgens haar worden routes tot negenhonderd meter daarin meegenomen. 

Elektrisch vliegen vanaf Teuge

D66 en de VVD presenteerden een plan om elektrisch vliegen te stimuleren. Volgens de partijen moet het in de toekomst mogelijk zijn om vanaf regionale luchthavens met kleine elektrische vliegtuigen te vertrekken naar bestemmingen. VVD'er Dijkstra uit Lienden vindt elektrisch vliegen een goede manier om de luchtvaart schoner te maken. 'Wat is er mooier om er dan in Gelderland ermee te experimenteren zoals op vliegveld Teuge.'
Op dit moment worden kleine elektrische vliegtuigen ontwikkeld voor de burgerluchtvaart. Volgens Dijkstra moet daarop ingespeeld worden. 'Het zou mooi zijn als die nieuwe Fokker uit Gelderland zou komen.'
Vorige week liet het vliegveld zien hoe het een centrum wil worden voor elektrisch vliegen. 

Zie ook: