Politiek

Den Haag wil Gelderse vervoersproblemen aanpakken

Het kabinet wil de files op de snelwegen A1, A30 en A50 in Gelderland aanpakken. Daartoe zijn afspraken gemaakt, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag. © Omroep Gelderland
Het kabinet wil de files op de snelwegen A1, A30 en A50 in Gelderland aanpakken. Daartoe zijn afspraken gemaakt, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag.
Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven hebben met verschillende regio's afspraken gemaakt over vervoersproblemen. In Gelderland is de aansluiting van de A30 op de A1 bij Barneveld een bekende hindernis voor automobilisten. De minister wil kijken naar oplossingen voor dit verkeersknelpunt. Daarvoor is 22 miljoen euro uitgetrokken bovenop 10 miljoen euro die al eerder beschikbaar kwam. Ook moet er een onderzoek komen naar mogelijke maatregelen op de A28 tussen Amersfoort en Hoogeveen.
Bekijk de video met kaartjes (tekst gaat daaronder verder)
22 miljoen euro voor knelpunten in Gelderland
Dat geldt ook voor de A50 tussen Nijmegen en Oss, volgens het ministerie 'een van de 10 drukste knelpunten in Nederland'. Het ministerie wil ook hier de zaak eerst onderzoeken. Vrachtverkeer zou op de A50 de grootste hindernis vormen. Overigens bleek eerder deze week dat in Gelderland ook op de A1 vaak 'dure' files staan.

'Waardevol overleg'

De provincie Gelderland is tevreden over de berichten uit Den Haag. De minister meldde bijvoorbeeld ook 'met volle vaart vooruit' te willen als het gaat om de verlenging van de A15 richting de A12 bij Zevenaar. Een provinciewoordvoerster spreekt van 'waardevol overleg' en constateert dat de rijksoverheid nu ook inziet dat de Randstad 'verschuift richting Gelderland'.

Spoorverbindingen

Ook over het spoor zijn afspraken gemaakt. Aanpassing van station Arnhem-Centraal moet het mogelijk maken meer intercity's en sprinters te laten rijden. Ook de internationale trein richting Frankfurt zou vaker moeten rijden. Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort krijgen vier stations langere perrons om langere treinen mogelijk te maken. Wie precies opdraait voor de kosten daarvan, is echter nog onduidelijk.

Railterminal Valburg

De rijksoverheid betaalt in ieder geval wel mee aan de aanleg van de railterminal langs de Betuweroute bij Valburg. Den Haag hoest de helft van de benodigde 24 miljoen euro op. De provincie Gelderland betaalt de andere helft.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!