Nieuws

Station Nijmegen krijgt een tweede ingang en hoort er dan echt bij

NIJMEGEN - Eindelijk is het zover. Nijmegen krijgt een volwaardig station. Dat wil zeggen: een station met zowel aan de achterzijde een ingang, want nu heeft de Waalstad dat als enige grote stad in Nederland niet.
Donderdagmiddag ondertekende wethouder Harriët Tiemens samen met ProRail, NS, het Rijk en de provincie het contract voor de verbouwingsplannen.
Aanleiding voor de grote ingreep is het plan om ook Nijmegen op te nemen in het programma hoogfrequent spoor. In 2028 kunnen reizigers elke 10 minuten een trein nemen, die ook sneller rijdt. Hiermee komt er op de lijn Schiphol, Utrecht, Nijmegen zes keer per uur een trein. Dat is na het traject Amsterdam - Eindhoven de tweede lijn in Nederland waar dit gebeurt.

'Dan gelijk 30 meter verder graven'

Voor die route moet er een derde perron bij op het centraal station en dat was voor wethouder Tiemens een mooie kans om eindelijk die westzijde van het station aan te pakken. 'Voor het nieuwe perron moet al gegraven worden en als je dan 30 meter verder graaft heb je gelijk een ingang aan de westzijde.' De nieuwe westelijke ingang krijgt onder meer een bewaakte fietsenstalling, een aansluiting op de snelfietsroute Graafseweg-Waalfront en er komt een kiss&ride. De provincie draagt 6 miljoen euro bij aan de entree, de gemeente 5 miljoen.  
De westzijde van het station wordt steeds belangrijker nu de westzijde in woorden van Tiemens 'niet meer alleen industrie' bevat maar met het plan Waalfront ook steeds meer inwoners telt. 'Het scheelt die inwoners zeker tien minuten als ze hun fiets aan de westkant kunnen parkeren.' Daarnaast vormt de westelijke ingang ook een mooie verbinding met het centrum van Nijmegen.

Lobby voor Nijmegen

Bovendien kun je voortaan zes keer per uur vanaf Nijmegen naar het westen van het land. Topman Pier Eringa van ProRail die zelf vier jaar gemeentesecretaris was in de Waalstad haast zich erbij te zeggen dat het geld van anderen komt, om te voorkomen dat het lijkt of hij Nijmegen bevoordeelt. Maar achter de schermen heeft hij wel degelijk zijn best gedaan om de stad die een belangrijk plekje in zijn hart heeft, naar voren te schuiven toen de vraag was waar de volgende hoogfrequent spoorlijn langs moest lopen.
Uit cijfers die de NS deze dag juist heeft gepresenteerd blijkt dat Nijmegen met een kleine 45.000 in- en uitstappers per dag  in de top staat van de stations buiten de Randstad. Eringa grapt dat Arnhem het niet alleen op voetbalgebied beter doet maar ook al tijden een mooier station heeft. 

Hele stationsgebied verandert

Maar daar komt dus verandering in, zo verzekert wethouder Tiemens. Ook aan de voorkant gaat er veel veranderen. 'Een van de lelijkste gebouwen van Nijmegen (Metterswane, red.) wordt ook gesloopt en over tien jaar herken je het hier niet meer terug.'
De aanpassingen op station Nijmegen worden in stappen gerealiseerd tussen 2019 en 2026.