Nieuws

Nicolette van Dam promoot commerciële campagne met nepfilmpje over goudjakhals

RUURLO - De beelden van een goudjakhals, die in Ruurlo zou zijn gespot, zijn nep. De video, die online gepost werd door presentatrice Nicolette van Dam, is onderdeel van een campagne in opdracht van een fabrikant van anti-insectenmiddelen.
Van Dam stelt in de nieuwe video op haar Instagram-account dat de nepbeelden onderdeel zouden zijn van een voorlichtingscampagne om op de gevaren van teken te wijzen. De site waar de presentatrice in de video naar verwijst is van een bedrijf dat anti-insectenmiddelen verkoopt, onder meer tegen teken. In het nieuwe filmpje zegt Van Dam niets over de commerciële partij achter de campagne
Een Amsterdams reclame bureau schrijft op haar site de campagne en het nepfilmpje in opdracht van een fabrikant van anti-insectenspray te hebben bedacht.

Betaald voor medewerking?

Mike Dobbinga van het het management van Nicolette van Dam wil tegen Omroep Gelderland niet zeggen of de presentatrice is betaald voor haar medewerking aan de campagne. Dobbinga vindt het ook niet nodig dat Van Dam in haar video's vermeld dat er een commerciële partij achter zit. Het zou enkel gaan om aandacht te vragen voor het gevaar van teken.   
Mede-oprichter Frank Schippers van het reclamebureau achter de campagne wil ook niet zeggen of Nicolette van Dam is betaald voor haar medewerking. Daarvoor verwijst hij naar de presentatrice zelf en de opdrachtgever van de campagne. Schippers erkent dat de opdrachtgever een commercieel belang heeft bij de campagne, maar vindt het niet nodig dat Van Dam dat vermeldt. Omdat de aanleiding voor de campagne in eerste instantie voorlichting over teken zou zijn, is dat niet nodig volgens de reclameman.
Het is Omroep Gelderland nog niet gelukt om de fabrikant die opdracht gaf voor de campagne te bereiken voor een reactie. 
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52