Nieuws

Stichting De Maasveren: 'Eisen loonsverhoging niet reëel'

John van den Akker van Stichting De Maasveren.
Stichting De Maasveren vindt de eis van de schippers voor een loonsverhoging van 110 euro per maand niet reëel en is niet voornemens er op in te gaan. 'Het gros van de schippers heeft een heel net salaris van ruim 2800 euro, waar nog toeslagen bovenop komen. Voor de geëiste verhoging zouden we de klanten een prijsstijging van 10 procent door moeten berekenen en daar willen we ze voor behoeden', legt John van den Akker van de stichting uit. © Omroep Gelderland
ALPHEN - Stichting De Maasveren vindt de eis van de schippers voor een loonsverhoging van 110 euro per maand niet reëel en is niet voornemens er op in te gaan. 'Het gros van de schippers heeft een heel net salaris van ruim 2800 euro, waar nog toeslagen bovenop komen. Voor de geëiste verhoging zouden we de klanten een prijsstijging van 10 procent door moeten berekenen en daar willen we ze voor behoeden', legt John van den Akker van de stichting uit.
Volgens de schippers is jarenlang niets aan de salarissen gedaan. Omdat Stichting de Maasveren niet op de eisen in wil gaan, voeren de schippers actie. Drie dagen lang brengen ze de klanten gratis naar de overkant. Daarnaast dreigen ze ook met een 72-uurs staking. Verder hebben ze een petitie die klanten kunnen ondertekenen. Daarmee geven ze aan bereid te zijn om vijf cent meer te betalen voor een oversteek. Volgens de schippers is daarmee de 110 euro per maand op te brengen.
De tekst gaat verder onder de reportage.
Stichting De Maasveren vindt eisen loonsverhoging niet reëel

Voorbestaan van de Maasveren

Volgens Van den Akker klopt dit niet: 'Het enige inkomen dat wij hebben is de opbrengst uit het veervervoer. Daar moet het geld dus helemaal vandaan komen. Dan kom je echt aan een prijsstijging van 10 procent om die 110 euro op te kunnen brengen. Dat betekent 5 à 6 of misschien zelf 7 euro meer voor een meerrittenkaart en 20 cent meer voor een losse oversteek met de auto. Als je dat doet dan gaan de klanten omrijden en blijven ze weg.'
De stichting kan zich dit volgens Van den Akker niet veroorloven. Het voortbestaan van het bedrijf zou dan in het geding komen. De ponten bij Alphen en Maasbommel zouden nu al zwaar verliesgevend zijn en volgens Van den Akker heeft de Raad van Toezicht al gesproken over het al dan niet voortbestaan van het veervervoer hier.

Lonen wel onderhouden

Dat de salarissen zijn achtergebleven is volgens Stichting De Maasveren ook niet juist. 'We hebben jaren geleden samen met de FNV een goed salarisvergelijk gemaakt en op basis daarvan zijn we tot een goed salaris gekomen. Die lonen zijn daarna in samenspraak met de FNV onderhouden. En er zijn ook losse loonsverhogingen geweest en er is aan prijscompensatie gedaan', vertelt Van den Akker.
'Bovendien hebben we de schippers ook een bod gedaan. Een eenmalige uitkering van 500 euro, een loonsverhoging van 4,5 procent over twee jaar en een seniorenregeling waarbij de schippers in hun laatste twee jaar nog maar 80 procent hoeven te werken. Ze gaan daar niet mee akkoord, maar wij vinden dat een heel net bod en daar willen we het bij laten.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!