Nieuws
Facelift van tonnen voor winkelcentrum Beuningen

GROESBEEK - Kaal, saai, verouderd en rommelig. Termen uit een ambtelijk stuk van Beuningen over het eigen dorpscentrum. De gemeente vindt dat het anders moet en gaat er met een facelift van bijna vier ton wat aan doen.
Een 'kwaliteitsslag openbare ruimte' heet dat dan. In de praktijk betekent dat zoveel als dat het centrum er bijvoorbeeld flink groener op moet worden.
'De fut is eruit'
Er staan wel wat bomen in het winkelcentrum, maar de gemeente typeert de kwaliteit van die bomen als 'matig tot slecht'. De kastanje voor de groenteboer bijvoorbeeld. 'De fut is eruit', schrijft de gemeente.
En zo is er meer waar de gemeente niet blij mee is. Palen staan scheef, straatwerk is onregelmatig, lichtmasten zijn matig geschilderd en voegwerk van muurtjes ziet er slecht uit.
Een impressie van hoe het beter (groener) zou kunnen (foto: gemeente Beuningen)
Neerwaartse spiraal
Het winkelcentrum is een belangrijke economische motor van de gemeente. Goed voor bijna 900 arbeidsplaatsen. Het winkelcentrum trekt veel publiek en is daarom een belangrijk visitekaartje van de gemeente.
Dat centrum moet goed onderhouden worden, zo stelt de gemeente. 'Geen oog hebben en niet investeren in de openbare ruimte van het winkelcentrum draagt bij aan een neerwaartse spiraal met alle gevolgen van dien.'
Markt verhuizen voor terrasjes
Het hart van het winkelcentrum is het Julianaplein. Horeca met terrasjes moeten hier voor sfeer zorgen, maar het is ook de plek van de wekelijkse markt. Dat botst, zo meent Beuningen. Het Amaliaplein als alternatieve locatie voor de markt noemt de gemeente 'een onderzoek en discussie zeker waard.'