Nieuws
Meer dan driehonderd klachten over het nieuwe leerlingenvervoer in de regio Arnhem Nijmegen

ARNHEM - 'En dat is nog maar het topje van de ijsberg', zegt Dirk van Uitert. Hij is voorzitter van de adviesraad voor het doelgroepenvervoer. 'We geven advies aan de samenwerkende gemeenten. Er zijn meer dan 300 klachten. Veel mensen nemen niet eens de moeite om een klacht in te dienen .We moeten er lering trekken uit hoe het hier is gegaan.'
Per 1 januari 2017 wordt het doelgroepenvervoer in Gelderland anders georganiseerd. De provincie wordt opgedeeld in zes regio's. De gemeenten in die regio gaan gezamenlijk het vervoer aanbesteden en laten organiseren. De AVAN is de eerste regio die dat in de praktijk brengt. Het omvat 19 gemeenten die met name het vervoer van mensen die recht hebben op een vergoeding uit de Wet maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) regelt. Vijf gemeenten hebben ook het leerlingenvervoer al uitbesteed. De anderen volgen in augustus 2017 en 2018
De klachten
'Het gaat vooral mis op het call centre waar mensen terecht kunnen met klachten en het plannen van ritten. We zijn daar niet tevreden over, zegt Eric Reijntjes van de vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen. Zij zijn opdrachtgever.
'Het is al stukken beter, maar ook het op tijd rijden is een punt van zorg en moet verbeterd worden. Verder zien we dan op de 170 geplande ritten er 10 zijn zonder vaste chauffeur. Dat willen we niet, maar er is een tekort aan chauffeurs. Verder is het op tijd rijden een punt van aandacht. Nu ligt dat percentage nog op 80% maar dat moet zeker naar de 90%.
Wat ging er mis
'Gemeenten hebben niet altijd de goede informatie gegeven over hoe het in hun gemeente georganiseerd was. Bovendien is het een nieuw systeem. Het is nieuw voor zowel gemeenten, vervoerders als de passagiers. Dat kost wat tijd. We hebben regelmatig contact met de andere 5 regio's om te leren van de problemen bij de AVAN. Zij willen dit soort problemen in hun regio per 1 januari voorkomen', vervolgt Reijntjes
Het gaat om mensen
'Alles goed en wel die opstartproblemen' zegt Maurits Gemmink van de Statenfractie van de SP. 'Maar het gaat hier wel om mensen en elke klacht is er één teveel. Ik heb nu een aantal vragen gesteld aan Gedeputeerde mevrouw Bieze. Ik wil van haar duidelijkheid over waar mensen terecht kunnen met hun klachten en wanneer de Provincie gaat ingrijpen als de problemen blijven voortduren. Want ook al ligt de verantwoordelijk van de regie en aanbesteding nu bij de gemeenten, de Provincie blijft eindverantwoordelijk. Zij financiert het hele project.