Nieuws

Het Glazen Huis naar Apeldoorn: vier vragen en antwoorden

APELDOORN - Apeldoorn krijgt in 2017 het Glazen Huis, maakte radiozender 3FM donderdag bekend. Vier vragen en antwoorden over dit succesvolle fenomeen.

Hoe is Het Glazen Huis ontstaan?

De eerste editie van 3FM Serious Request, zoals de actie officieel heet, is in 2004. Bedenker is EO-dj Jan Willem Roodbeen. Zijn collega's Giel Beelen, Claudia de Breij en Wouter van der Goes laten zich opsluiten van 20 december tot vrijdag 24 december in een glazen huis op De Neude in Utrecht. Ze maken van daaruit 24 uur per dag radio. Tijdens de actie eten ze geen vast voedsel. Ze zamelen geld in voor Sudan, meer bepaald de vluchtelingensituatie in Darfur. Luisteraars kunnen geld doneren, bijvoorbeeld door plaatjes aan te vragen.
Als de dj's op 24 december 2004 Het Glazen Huis verlaten, is qua opbrengst het miljoen net niet aangetikt: 915.955 euro. Voor de op dat moment niet bijster succesvolle radiozender (kopstukken als Ruud de Wild en Rob Stenders waren net vertrokken naar concurrenten) lang geen gek resultaat. 

Wat is het recept van Serious Request?

Dat is in de loop der jaren eigenlijk niet zoveel veranderd. De kern blijft hetzelfde: vastende dj's in een glazen stulp die geld inzamelen voor het Rode Kruis. De eerste drie edities waren op De Neude in Utrecht, daarna trok het circus door het hele land. De doelen veranderen ook: in 2007 spitst de actie zich bijvoorbeeld toe op schoon drinkwater, in 2009 wordt de strijd aangebonden met malaria, terwijl in 2012 terugdringen van babysterfte op de agenda staat.
Wat vooral in het oog springt, is de enorme groei van het evenement. Halen de diskjockeys in 2004 nog geen miljoen euro op, in 2012 stokt de teller uiteindelijk op bijna 14 miljoen euro. Dat gebeurt lang niet alleen met plaatjes aanvragen: overal in Nederland zijn initiatieven om geld op te halen, van koekjes bakken in Delfzijl tot steltlopen in Sas op Gent. Het concept is inmiddels ook in het buitenland gekopieerd: van Zwitserland tot Kenia.

Is dat circus ooit al eens in Gelderland geweest?

Nee, nog nooit! Het huis is in de loop der jaren opgebouwd van Leeuwarden tot Heerlen en van Leiden tot Enschede, maar nog nooit in de grootste provincie van Nederland. Gemeenten moeten zich ervoor aanmelden en daarbij met een plan komen.
Nijmegen stelde zich in 2010 kandidaat, maar toen trok de karavaan naar Eindhoven. De gemeente overwoog de editie van 2013 binnen te halen, maar vond het uiteindelijk te duur: de kosten werden geschat op 250.000 euro: 175.000 als bijdrage aan productiekosten en 75.000 euro aan vergunningen en dat soort zaken. 
Het organiseren ervan kost dus geld, maar toch was in Apeldoorn een ruime meerderheid van de gemeenteraad voorstander van het binnenhalen ervan: het levert de stad volgens voorstanders genoeg op: van uitstraling tot uitgaven in de middenstand, want alle mensen die het huis komen bezoeken lusten natuurlijk ook een natje en een droogje. De enige concurrent voor dit evenement was Hilversum

Wat kan Apeldoorn verwachten?

Volk. Wie gesteld is op rust, doet er goed aan het centrum te mijden. Bij elke editie staat het plein waarop het Glazen Huis staat eigenlijk continu bomvol met mensen. Die envelopjes met geld onder de deur door schuiven, die meezingen met het anthem (elke editie van Serious Request kent een plaat die tijdens het evenement specifiek aan die editie wordt gekoppeld) en die, ook al is de kou vaak winters, warmte en steun zoeken bij elkaar. De treinen zullen uitpuilen: Apeldoorn zal even het centrum van de wereld lijken. Want 12 jaar na de eerste editie lijkt de succesformule nog niet uitgewerkt, al was de opbrengst vorig jaar in Heerlen voor het eerst fors lager dan in andere jaren.
Wat overigens niet betekent dat kopieren succesvol is: in Velp dachten lokale dj's er met een afgeleide ook een feestje van te maken, maar de animo viel wat tegen...
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!