Nieuws

Trolley stil, duurzaam, typisch Arnhems en groen

ARNHEM - De Arnhemse trolleybus is geen geschiedenis, maar gaat geschiedenis maken. Dat zegt de Arnhemse wethouder Geert Ritsema. Volgens hem moet Arnhem de stad met het groenste en duurzaamste openbaar vervoer van Nederland worden.
Arnhem is woensdag gastheer van een groot symposium over het openbaar vervoer van de toekomst. 
De stad zet hoog in op de Trolleybus 2.0, een bus die niet alleen afhankelijk is van de bovenleiding maar die dankzij een ingebouwde accu ook 10 kilometer daarbuiten kan rijden. Die accu wordt dan weer opgeladen op het moment dat de bus weer contact maakt met het leidingnetwerk.
Volgens Ritsema heeft dit grote voordelen ten opzichte  van een volledige accubus: zo hoeft de bus niet stil te staan bij een oplaadpaal en kun  je voor dezelfde dienstregeling met de helft minder bussen toe. Bijzonder is ook dat de bus de energie die vrijkomt bij het remmen weer kan opslaan in de accu.  
Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om elektrische auto's op te laden via het trolleynet. Volgens de wethouder is het denken om en wordt Arnhem niet langer gezien als laatste gemeente met een trolleynet maar als de gemeente die in Nederland een voortrekkersrol vervult. 

Liever geen diesel

Dat Arnhem trots is op zijn trolleynet, blijkt wel uit het feit dat de stad een heus trolleybusmuseum heeft waar de geschiedenis van het vervoermiddel wordt belicht. De bus aan het draadje werd na de oorlog ingevoerd omdat het vooroorlogse tramnet tijdens de Slag om Arnhem zwaar beschadigd was geraakt.
Voor oudgedienden van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem gaat er niets boven de trolley.
'Het is een virus, het trolleyvirus', zegt Benny Aalbers - oprichter van het museum. 'Ik ging 's ochtends een half uur eerder naar het werk om te kijken of ik op een diesel- of trolleybus was ingeroosterd. Als ik zo'n dieseldienst had probeerde ik die om te ruilen tegen een trolleydienst.'
Ook voor oud-chauffeur Rob Broekman die betrokken is bij museumtrolley 101 gaat er niets boven elektrisch rijden: 'Die rust, die stilte, geweldig'.
En eens een trolleychauffeur, altijd een trolleychauffeur. Aalbers betrapt zichzelf er geregeld op dat hij met zijn voormalige werkgever belt als hij merkt dat er iets mis is met de bovenleidingen: 'Als liefhebber hoor je dat gewoon.'