Hoe zit het met de huishoudelijke hulp in uw gemeente? Kijk hier
Gemeente Aalten:
- Aalten verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Het beleid van Aalten voldoet en is conform de Wmo 2015.'
Gemeente Apeldoorn:
- Apeldoorn past het beleid aan:
- Kevin Wevers: 'De gemeente Apeldoorn hanteert voor de normtijden nu het CIZ-protocol. Helaas is dit tijdelijk. Apeldoorn zegt terecht dat het beleid gewijzigd moet worden en het is afwachten wat het nieuwe beleid gaat worden. Het tijdelijke beleid, terugvallen op CIZ-protocol, is uiteraard een goede ontwikkeling. Voor mijn cliënten uit Apeldoorn is inderdaad naar tevredenheid een oplossing gevonden; geen algemene voorziening meer, maar toekennen maatwerkvoorziening met CIZ-protocol.'
Gemeente Arnhem:
- Arnhem verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Het beleid is onduidelijk. Ik kan het niet uit de stukken opmaken. Via FNV heb ik gehoord dat er geen beschikkingen worden afgegeven, terwijl dat bij een maatwerkvoorziening noodzakelijk is. De gemeente ontkent echter dat dit nodig is. De gemeente moet beschikkingen afgeven, zodat ontevreden cliënten bezwaar kunnen indienen.'
Gemeente Barneveld:
- Geen reactie op de enquête.
- Kevin Wevers: 'De gemeente zegt een algemene voorziening te hebben, maar de gemeente verwijst direct door naar de particuliere markt. Verder doet de gemeente aan inkomenspolitiek bij het bepalen of iemand wel of geen hulp krijgt. Dat is niet geoorloofd.'
Gemeente Berg en Dal:
- Geen reactie op enquête.
- Kevin Wevers: 'Het beleid van Berg en Dal voldoet en is conform de Wmo 2015.
Gemeente Berkelland:
- Berkelland past het beleid aan.
- Kevin Wevers: 'In principe is Berkelland op de goede weg. Cliënten kunnen kiezen uit een indicatie in uren, of een indicatie ondersteuning thuis, welke ook andere vormen van hulp kan bevatten, zoals begeleiding. Het college werkt er aan om de beschikking en communicatie naar de cliënt te verbeteren, zodat cliënten ook bij Ondersteuning Thuis weten waar zij recht op hebben.'
Gemeente Beuningen:
- Beuningen verandert niets, tenzij de gemeenteraad anders besluit.
- Kevin Wevers: 'De gemeente heeft een algemene voorziening waarbij je niet meer dan 125 uur per jaar hulp in het huishouden kunt krijgen. Dit is volstrekt onvoldoende maatwerk. Verder mag de gemeente niet op basis van inkomen en vermogen bepalen of iemand hulp krijgt. Dat is een ongeoorloofde inkomenstoets.'
Gemeente Bronckhorst:
- Bronckhorst past het beleid aan.
- Kevin Wevers: 'Net als bijvoorbeeld Apeldoorn gaat ook Bronckhorst de komende tijd indiceren in uren, aan de hand van het CIZ-protocol. Dit is goed, maar wederom gaat het om een tijdelijke oplossing. De kans is dus aanwezig dat het nieuwe, definitieve beleid wederom in strijd met de wet en rechtspraak is.'
Gemeente Brummen:
- Brummen verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Het beleid van de gemeente Brummen is inderdaad grotendeels conform de Wmo 2015 Wel worden verlaagde normtijden gehanteerd voor het zwaar huishoudelijk werk. Dit kan betekenen dat in bepaalde situaties te weinig hulp wordt verleend. In het algemeen verlaagde normtijden hanteren voor het zware werk en dus afwijken van het CIZ-protocol kan enkel geschieden als de nieuwe normtijden voldoen aan de eisen die de Centrale Raad van Beroep daaraan stelt (deugdelijk onderzoek verricht door derden die geen belang hebben bij de uitkomst van dat onderzoek, enkel overleg met zorgaanbieders of cliëntenraden is onvoldoende). Brummen heeft op geen enkele wijze inzichtelijk gemaakt waar de verlaagde normtijden voor het zware huishoudelijk werk op zijn gebaseerd. De verlaagde normtijden zien we vooral bij eenpersoonshuishoudens in een grote woning en bij meerpersoonshuishoudens. Bij een eenpersoonshuishouden in een grote woning wordt bijvoorbeeld maximaal 2 uur geïndiceerd, terwijl volgens het CIZ-protocol 3 uur nodig is. Een aanpassing van de normtijden voor het zware werk is dus wel degelijk nodig, tenzij de gemeente kan aantonen dat de verlaagde normtijden voldoen aan de eisen die de CRvB daaraan stelt. Dat heeft Brummen niet gedaan en het lijkt mij onwaarschijnlijk (kans nihil) dat de verlaagde normtijden zijn onderzocht door derden.'
Gemeente Buren:
- Buren verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.
Gemeente Culemborg:
- Culemborg verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.'
Gemeente Doesburg:
- Doesburg verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Doesburg heeft wel op grote schaal gekort op de hoeveelheid hulp van cliënten. Alleen als je bezwaar indiende werd het CIZ-protocol gehanteerd. Als de gemeente Doesburg de CIZ-normen weer op heeft genomen in haar beleid dan zouden deze normen meteen bij het eerste gesprek gehanteerd moeten gaan worden voor zowel nieuwe als oude cliënten. De keuze om te werken met het CIZ-protocol is in ieder geval een juiste keus.'
- Reactie gemeente Doesburg op Wevers: 'In Doesburg is van meet af aan de huishoudelijke hulp via een maatwerkvoorziening geleverd door middel van keukentafelgesprekken. Het resultaat daarvan was dat we met 20% minder huishoudelijke hulp toe konden. Inhoudelijk is vanaf het begin het CIZ-protocol gehanteerd. Op een paar gevallen na is de juiste hoeveelheid huishoudelijke hulp geboden. Het aantal bezwaarschriften (rond de 10) laat dat ook wel zien. Overigens is de huishoudelijke hulp naar aanleiding van deze bezwaarschriften in de meeste gevallen aangepast ten gunste van de cliënt. Kortom: Doesburg heeft deze WMO-voorziening keurig op orde.'
- Reactie Kevin Wevers hierop: 'Ik vind de reactie van de gemeente een beetje tegenstrijdig: van oudsher is geïndiceerd met het CIZ-protocol, maar nu kan het volgens de keukentafelgesprekken met 20% minder, dus 20% lager dan de CIZ-normen. Hoe verhoudt dit zich met de stelling dat van meet af aan het CIZ-protocol is gebruikt? Je gebruikt of het protocol als leidraad, of niet. 20% minder hulp is gewoon een afwijking van het protocol en dat kan alleen als een besluit deugdelijk is gemotiveerd, dus de nieuwe urenomvang voldoende concreet en onderzocht. In alle bezwaarzaken die ik had was de korting op de hulp generiek tot stand gekomen, wel na een gesprek, maar zonder dat dit concreet werd gemotiveerd. Vervolgens kwam de MO-zaak langs en die hanteren het MO-protocol, een iets uitgebreidere kopie van het CIZ-protocol (ik gebruik ook MO-protocol). Dus ja, de mensen die bezwaar indienen kregen inderdaad netjes hun uren terug, niets aan de hand daarmee.
-
Ter illustratie de drie bezwaarzaken die ik had:
Van 5 naar 3 uur (na bezwaar 5 gekregen) (40% minder)
Van 3 naar 2 uur (na bezwaar 3 gekregen) (33% minder)
Van 6 naar 2 uur (na bezwaar 4,5 gekregen) (66% minder)
Dit zijn geen kortingen van 20% en allen tot stand gekomen zonder deugdelijke grondslag. Pas met de beslissing op bezwaar waren de besluiten aan de hand van het rapport en protocol van de MO-zaak deugdelijk onderbouwd. Daarom gingen we ook akkoord met die 4,5 uur ipv 6 uur. Dat cliënten niet in bezwaar zijn gegaan betekent niet dat de besluiten en de urenomvangen voldoende zijn gemotiveerd. Mijn inziens is er nog altijd sprake geweest van een generieke korting en afwijking van het CIZ-protocol, welke gebreken pas in de bezwaarprocedures zijn hersteld. Niet voor niets zijn alle drie van mijn bezwaren gegrond verklaard: het college zat daar fout. Dat betekent niet dat dus de andere besluiten, waarin men niet in bezwaar ging, wel juist zijn. Sterker nog, de kans is groot dat deze besluiten ook juridische gebreken tonen.
Uit de bovenstaande kortingen blijkt simpelweg dat het CIZ-protocol niet is gehanteerd. Anders kun je de kortingen van de hulp niet verklaren.
- Doetinchem verandert niets.
- Kevin Wevers: 'De gemeente indiceert in uren en noemt het urenaantal in de beschikking. Dat is noodzakelijk. Maar, een algemene norm van 2 uur per week (vergelijkbaar met het beleid van de gemeente Utrecht, die hiervoor op de vingers is getikt door de hoogste rechter) vind ik niet toelaatbaar. De gemeente sluit verder de wasverzorging uit via een maatwerkvoorziening. Hierbij moet onderzocht worden of dat onder andere financieel passend is. Dit onderzoek vindt niet of nauwelijks plaats.'
Gemeente Druten:
- Druten verandert niets.
- Kevin Wevers: Het beleid van Druten voldoet en is conform de Wmo 2015.
Gemeente Duiven:
- Duiven verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Lariekoek wat Duiven stelt. Menen ze soms boven de rechtspraak te staan ofzo, of boven de wet? Zij hanteren een inkomenstoets bij de vraag of iemand recht heeft op een maatwerkvoorziening, terwijl dat volgens vaste jurisprudentie en de MvT uitdrukkelijk verboden is. Verder worden bankgegevens en dergelijke opgevraagd, terwijl het college deze bevoegdheid niet heeft. Dit is dan ook een forse overschrijding van de bevoegdheden die het college heeft. Er loopt een rechtszaak tegen Duiven.
Gemeente Ede:
- De gemeente Ede past het beleid aan.
- Kevin Wevers: 'Het is vreemd dat ze een algemene voorziening willen maken, maar theoretisch mogelijk. Het is afwachten wat dit in de praktijk zal betekenen voor de genoemde doelgroep. Verder hanteert de gemeente Ede vergaande uitgeklede normtijden, ten opzichte van de CIZ-normtijden. De normtijden zijn op geen enkele wijze onderbouwd en tijdens een zaak die ik heb gevoerd in Ede heb ik daar specifiek om gevraagd: op basis van welk onderzoek zijn jullie nieuwe normtijden tot stand gekomen? Zowel de bezwaarschriftencommissie als het college zijn hier volledig aan voorbij gegaan. Ze negeren dus de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep. Er loopt een rechtszaak tegen Ede.
Gemeente Elburg:
- Geen reactie op de enquête.
- Kevin Wevers: 'De gemeente Elburg doet hetzelfde als de gemeente Nunspeet en Oldebroek. Naar mijn weten wordt een grens gehanteerd van maximaal 2,5 a 3 uur huishoudelijke hulp per week, zonder dat dit urenaantal is gebaseerd op deugdelijk onderzoek dat voldoet aan de eisen die de Centrale Raad van Beroep daaraan stelt. In feite wordt afgeweken van het CIZ-protocol en dat kan alleen zeer gemotiveerd geschieden. Het uitgangspunt in de gemeente Nunspeet is dus afwijken van het CIZ-protocol, tenzij…. Dit terwijl het juist andersom hoort te zijn: CIZ-protocol volgen, tenzij... In de reactie aan Omroep Gelderland stelt Oldebroek dat niets gewijzigd hoeft te worden, omdat voor bestaande cliënten niets is veranderd. Als deze cliënten daadwerkelijk een indicatie krijgen aan de hand van het CIZ-protocol, dan klopt het beleid. De beleidsstukken geven echter een ander beeld.
Gemeente Epe:
- Epe verandert niets.
- Kevin Wevers: In principe heeft de gemeente Epe weinig veranderd sinds de ingang van de Wmo 2015, behalve dat niet langer tijd wordt geïndiceerd voor het verzorgen van de was. Dit moet middels een algemene voorziening geregeld worden. Wat deze algemene voorziening concreet inhoudt, is helaas niet te vinden. Een van de aanbieders van deze algemene voorziening schept deels duidelijkheid: een cliënt moet €2,25 per kilo was betalen met een maximum van €40,00 per maand. Dit komt bovenop de kosten voor het CAK, want naast de kosten voor de was- en strijkvoorziening moet ook een inkomensafhankelijke bijdrage worden betaald voor de overige huishoudelijke taken waarvoor wel een maatwerkvoorziening is afgegeven. Inmiddels heb ik via de FNV-claimactie een cliënt uit Epe toegewezen gekregen en deze persoon zou €40,00 betalen per maand aan verzorging van de was. Dit kan zij echter niet betalen, waardoor ze constant wordt geconfronteerd met vuile was in de woning.
Gemeente Ermelo:
- Ermelo verandert niets.
- Kevin Wevers: De gemeente Harderwijk en Ermelo werken samen; ze hanteren het CIZ-protocol, indiceren dus in uren aan de hand van een deugdelijk protocol. Ze hoeven niets aan het beleid te wijzigen.
Gemeente Geldermalsen:
- Geldermalsen verandert niets.
- Kevin Wevers: Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.
Gemeente Harderwijk:
- Harderwijk verandert niets.
- Kevin Wevers: De gemeente Harderwijk en Ermelo werken samen; ze hanteren het CIZ-protocol, indiceren dus in uren aan de hand van een deugdelijk protocol. Ze hoeven dus inderdaad niets aan het beleid te wijzigen.
Gemeente Hattem:
- Hattem verandert niets.
- Kevin Wevers: De minima worden gecompenseerd via de bijzondere bijstand. De vergoeding voor huishoudelijke verzorging wordt dus voor een groot deel gekoppeld aan het inkomen en vermogen van de cliënt, hetgeen onaanvaardbare inkomenspolitiek in het kader van de Wmo 2015 oplevert. De eigen bijdragen van de cliënten zijn niet in de verordening opgenomen en moeten direct aan de zorgaanbieder worden betaald. De algemene voorziening lijkt dan ook geen algemene voorziening te zijn die voldoet aan de eisen die de Centrale Raad van Beroep daaraan stelt. De gemeente moet dus wel degelijk wijzigingen doorvoeren.
Gemeente Heerde:
- Heerde past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: De zogenaamde algemene voorziening zal vaak als niet passend beoordeeld moeten worden, gelet op de financiële situatie van een cliënt. Het bestaan van een eventuele korting op de hulp doet hier niets aan af. Een cliënt moet in Heerde 5,30 euro per uur betalen. Als je 4 uur hulp per week nodig hebt, betaal je 84,80 terwijl je via het CAK een eigen bijdrage van 20 euro zou betalen. Het beleid van Heerde voldoet niet.
Gemeente Heumen:
- Heumen verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Het beleid van Heumen is wel in strijd met de Wmo 2015. Heumen kent voor huishoudelijke hulp 1, de schoonmaak van het huis een algemene voorziening. Hierbij kun je maximaal 125 uur per jaar aan hulp ontvangen. Dit is ontoelaatbaar. In individuele gevallen kan het zijn dat iemand meer hulp nodig heeft.De eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en het vermogen. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de korting. Maar als je inkomen hoger is dan 130% van de bijstandsnorm, moet je al snel 12,50 euro per uur betalen. Een cliënt die voorheen via de individuele voorziening (voorloper maatwerkvoorziening) 5 uur hulp kreeg, moet dus nu grofweg 2,5 uur per week €12,50 betalen en de overige 2,5 uur de volle pond (immers, er wordt maximaal 125 uur per jaar vergoed). Dat is een kostenpost van €335,00 per vier weken, voor iemand die bijvoorbeeld net boven de 130% bijstandsnorm zit. Dit is volstrekt onacceptabel. Daarnaast moet de eigen bijdrage en korting geregeld worden bij verordening (door de raad vast te stellen) en dit mag niet gedelegeerd worden aan het college. Ik zie in de verordening de eigen bijdragen systematiek niet terugkomen, dus ook daar zit wellicht een juridisch gebrek. Overigens, ook mensen met een inkomen lager dan bijvoorbeeld 110% kunnen geconfronteerd worden met aanzienlijk hogere kosten, als de indicatie meer is dan grofweg 2,5 uur per week (die 125 uur per jaar maximum). Ze krijgen dan immers geen korting meer voor de overige uren, hetgeen een kostenstijging betekent van tientallen euro’s.'
Gemeente Lingewaal:
- Lingewaal verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.'
Gemeente Lingewaard:
- Lingewaard verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Ik heb onvoldoende informatie kunnen vinden om een definitief oordeel te geven over het beleid van de gemeente.'
Gemeente Lochem:
- Lochem verandert niets
- Kevin Wevers: 'Het oude beleid was in strijd met de Wmo 2015. Het nieuwe beleid is nog te onduidelijk, om een concreet oordeel over te geven.
Gemeente Maasdriel:
- Maasdriel verandert niets.
- Kevin Wevers: Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.
Gemeente Montferland:
- De gemeente Montferland past het beleid aan.
- Kevin Wevers: 'Het resultaatgerichte beleid van de gemeente Montferland was niet toegestaan. Het is afwachten wat het nieuwe beleid van de gemeente Montferland gaat worden.'
Gemeente Nederbetuwe:
- Nederbetuwe verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.'
Gemeente Neerijnen:
- Neerijnen verandert niets.
- Kevin Wevers: 'Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.'
Gemeente Nunspeet:
- De gemeente past het beleid aan.
- Kevin Wevers: 'De gemeente blinkt niet uit in helderheid, wat betreft de antwoorden. Naar mijn weten wordt een grens gehanteerd van maximaal 2,5 a 3 uur huishoudelijke hulp per week, zonder dat dit urenaantal is gebaseerd op deugdelijk onderzoek dat voldoet aan de eisen die de Centrale Raad van Beroep daaraan stelt. In feite wordt afgeweken van het CIZ-protocol en dat kan alleen zeer gemotiveerd geschieden. Het uitgangspunt in de gemeente Nunspeet is dus afwijken van het CIZ-protocol, tenzij…. Dit terwijl het juist andersom hoort te zijn: CIZ-protocol volgen, tenzij... Het onderzoek waarnaar de gemeente verwijst van de gemeente Utrecht is in nevelen gehuld en het is dan ook vreemd dat hierop wordt gewacht. Er bestaat een deugdelijk protocol, dus er is geen enkele reden om niet direct het urenaantal te baseren op deugdelijke normen.'
Gemeente Nijkerk:
- Nijkerk past het beleid aan.
- Kevin Wevers: de zogenaamde algemene voorziening, namelijk de particuliere markt, is niet te kwalificeren als een algemene voorziening dan wel zal deze vaak als niet passend beoordeeld moeten worden, gelet op de financiële situatie van een cliënt en de beperkte omvang van de algemene voorziening. Huishoudelijke verzorging wel of niet volledig vergoeden op grond van het inkomen en vermogen is het hanteren van een ongeoorloofde inkomenstoets, volgens vaste rechtspraak. Daarnaast zijn ook de eigen bijdragen voor de algemene voorzieningen niet geregeld in een verordening, wat wel moet.
Gemeente Nijmegen:
- Nijmegen verandert niets tot de resultaten van een van onafhankelijk onderzoeksbureau binnen zijn.
- Kevin Wevers: De gemeente is dit jaar begonnen met resultaatgericht indiceren, oftewel fout beleid. Ik vind het onzin dat dit onderzocht moet worden door een extern bureau. Dit onderzoek hoeft ook niet lang te duren, een dag of twee. Ze moeten snel wijzigingen doorvoeren en geen tijd rekken.
Gemeente Oldebroek:
- Oldebroek past het beleid niet aan
Gemeente Oost Gelre:
- De gemeente Oost Gelre verandert niets
- Kevin Wevers: Het beleid van Oost Gelre voldoet en is conform Wmo 2015. Alleen voor het verzorgen van de was wordt minder tijd ingeruimd dat volgens de regels zou moeten.
Gemeente Oude IJsselstreek:
- De gemeente past het beleid aan.
- Kevin Wevers: De algemene voorziening die Oude Ijsselstreek wilde was fout. Het oude beleid en daarmee het nu nog steeds geldende beleid, is echter wel goed. Ze hoeven dus niets te veranderen. Wel is het zo dat ze cliënten aansporen om een pgb te nemen. Pgb moet echter op initiatief van de cliënt, gemotiveerd worden aangevraagd. Het college stuurt echter cliënten aan op een pgb, zodat alfa hulp ingeschakeld kan worden. Het actief aansporen om pgb’s te nemen acht ik in strijd met de Wmo 2015. Niets voor niets noemt de wet dat de cliënt gemotiveerd om een pgb moet vragen.
Gemeente Overbetuwe:
- Overbetuwe pas het beleid niet aan.
- Kevin Wevers: Ik heb te weinig informatie over Overbetuwe kunnen vinden om een definitief oordeel te geven over het beleid van de gemeente. Ook de reactie naar Omroep Gelderland is niet duidelijk, behalve dat ze het beleid niet gaan aanpassen. Waarom het beleid deugt, wordt door de gemeente niet medegedeeld.
Gemeente Putten:
- De gemeente Putten past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: Het beleid van Putten voldoet en is conform Wmo 2015.
Gemeente Renkum:
- 'De uitspraak van de Centrale Raad heeft geen effect voor de huishoudelijke hulp in onze gemeente.
Wel hebben we de verordening aangepast. Dit omdat volgens de uitspraak van de CRvB de hoogte van de eigen bijdrage en de wijze waarop de kostprijs van Wmo-voorzieningen wordt berekend moet zijn vastgelegd in de Wmo-verordening en dat delegatie daarvan aan het college van B&W niet is toegestaan.
In gemeente Renkum wordt hulp bij huishoudelijk altijd verstrekt op basis van een persoonlijk gesprek waarin de behoeften, wensen en mogelijkheden van een zorgvrager worden besproken. Pas als blijkt dat een inwoner beter geholpen is met iets anders dan een maatwerkvoorziening, wordt er verwezen naar algemene voorzieningen of andere oplossingen. De algemene voorziening Huishoudelijke Hulp Toelage 2015 – 2016 wordt ingezet ten behoeve van het ondersteunen van mantelzorgers en als eventuele –incidentele- aanvulling op maatwerkvoorzieningen.' - Kevin Wevers: Ik heb onvoldoende informatie kunnen vinden om een definitief oordeel te geven over het beleid van deze gemeente.
Gemeente Rheden/Rozendaal:
- De gemeenten Rheden werkt nauw samen met de kleine gemeente Rozendaal. Zij passen het beleid niet aan
- Kevin Wevers: Er wordt onvoldoende maatwerk geleverd. Op grond van inkomen en vermogen toetsen is ongeoorloofd.
Gemeente Rijnwaarden:
- De gemeente Rijnwaarden heeft niet gereageerd op de enquete.
- Kevin Wevers: Het beleid van de gemeente Rijnwaarden voldoet grotendeels. Alleen zou de gemeente nog kunnen kijken naar de normtijden voor het zware werk bij kleine woningen.
Gemeente Scherpenzeel:
- Scherpenzeel past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: De gehanteerde normtijden zijn in strijd met de Wmo 2015 en de jurisprudentie. Tevens acht ik het niet toelaatbaar dat de verzorging van de was in zijn algemeenheid uit de maatwerkvoorziening wordt geknipt en dat deze wordt aangeboden middels een algemene voorziening. Het uitgangspunt is maatwerk en als de algemene voorziening niet adequaat is, moet tijd voor de verzorging van de was worden geïndiceerd.
Gemeente Voorst:
- De gemeente Voorst heeft niet gereageerd op de enquete.
- Kevin Wevers: De gemeente Voorst heeft de uren van alle cliënten met 1/3 verminderd. Dit betekent dat er niet individueel is getoetst hoeveel hulp iemand nodig heeft. Dat is in strijd met de Wmo 2015. Daarbij is het belangrijk dat de gemeente Voorst zich aan het CIZ-protocol houdt als het gaat om de normtijden.
Gemeente Tiel:
- De gemeente Tiel past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.
Gemeente Wageningen:
- De gemeente Wageningen past het beleid aan
- Kevin Wevers: Het was eerst algemeen gebruikelijk, nu wordt het een algemene voorziening ex €5,00 per uur. Uitgangspunt is dus nog steeds ‘zoek het zelf maar uit, maar we geven wel een kleine korting’. Omdat de aanbieders nu zijn gecontracteerd, meent het college dat dus sprake is van een algemene voorziening en dat de hulp dus wordt verleend in het kader van de Wmo 2015. Echter, de algemene voorziening moet financieel haalbaar zijn. Dat moet onderzocht worden én de bijzondere bijstand kan dat niet passend maken. Immers, de algemene voorziening is Wmo, waardoor je als college uitgaat van ‘hulp via wmo is nodig’, waarna vervolgens dus geldt dat in het kader van de Wmo VOLLEDIGE COMPENSATIE wordt verleend en niet deels, aangevuld met bijzondere bijstand. Als je als college eenmaal oordeelt dat de Wmo van toepassing is, moet je in het kader van de Wmo passende ondersteuning bieden. Als de algemene voorziening dan te duur is en dus niet financieel haalbaar, dan moet een maatwerkvoorziening worden afgegeven en geen bijzondere bijstand. Het beleid deugt dus niet, ook niet na de aanpassing.
Gemeente Westervoort:
- De gemeente Westervoort heeft niet gereageerd op de enquete.
- Kevin Wevers: Ik heb onvoldoende informatie om een definitief oordeel te vellen over het beleid van de gemeente Westervoort.
Gemeente West Maas en Waal:
- De gemeente past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: Resultaatgericht indiceren zoals de gemeenten in Rivierenland deden is niet toegestaan volgens de rechtbank Gelderland. De gemeenten zijn daarom het beleid aan het heroverwegen. Het is wachten op nieuw beleid.
Gemeente Wijchen:
- De gemeente Wijchen heeft niet gereageerd op de enquete.
- Kevin Wevers: Er is weinig informatie over het huidige beleid te vinden. Wijchen vergoedt de boodschappen en de was niet meer. Dit moet je via een algemene voorziening zelf betalen. Maar als je maatwerk biedt dan moet er ook tijd geïndiceerd worden voor de verzorging van de was. Het lijkt erop dat de gemeente verder niet de CIZ-normen hanteert.
Gemeente Winterswijk:
- Winterswijk past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: Wat de gemeente Winterswijk stelt is correct, want zij hanteren het CIZ-protocol en geen afwijkende normtijden. Ze hoeven dus niets te veranderen.
Gemeente Zaltbommel:
- De gemeente Zaltbommel gaat haar beleid herzien.
- Kevin Wevers: Heel leuk en aardig dat het beleid wordt gewijzigd: dat juich ik toe. Echter, ze gaan dus kennelijk wel door met resultaatgericht indiceren, alleen wordt alles iets duidelijk opgesteld. Tiel hanteerde echter al in de beschikking alle taken én de frequentie. Dit was onvoldoende volgens de rechtbank Gelderland, waardoor de aanscherpingen van Zaltbommel hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zijn. Ze moeten namelijk ook de tijd gaan noemen en daar wordt niet over gerept.
Gemeente Zevenaar:
- De gemeente Zevenaar verandert niets aan het beleid.
- Kevin Wevers: Deze gemeente heeft inderdaad gelijk wanneer wordt gesteld dat niets veranderd hoeft te worden. Eén kleine kanttekening: de normtijden voor het zware werk bij kleine woningen voor een meerpersoonshuishouden zijn wellicht onvoldoende, omdat alleen deze normtijden afwijken van het CIZ-protocol zonder nadere onderbouwing. Voor al het overige klopt het in deze gemeente.
Gemeente Zutphen:
- Zutphen past het beleid niet aan
- Kevin Wevers: De informatie die bij mij bekend is, is dat Zutphen werkte met verlaagde normtijden. Dit betekent dat er minder tijd wordt ingeruimd voor een huishoudelijke klus dan als het CIZ-protocol zou worden toegepast. Wellicht dat Zutphen de normtijden inmiddels heeft aangepast.
-
Reactie gemeente Zutphen op Wevers: 'Het protocol huishoudelijke hulp wat nu wordt gebruikt is vastgesteld op 17 december 2012 door de gemeenteraad en wordt sinds 1 januari 2013 toegepast. Het nieuwe protocol is gebaseerd op het oude protocol van het CIZ en op jurisprudentie en is tot stand gekomen in overleg met de uitvoerende thuiszorgaanbieders, met het Platform Maatschappelijke Ondersteuning en met een extern onafhankelijk medisch indicatie-adviesbureau. Daarmee is het dus een objectief vastgesteld protocol die voldoet aan de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep.'
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!