Nieuws

Tientallen klachten over aangepast vervoer regio Arnhem Nijmegen

ARNHEM - Er komen tientallen klachten binnen over het aangepast regiovervoer in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Zo werden kinderen niet opgehaald en is de telefonische centrale waarop routes kunnen worden ingeboekt onbereikbaar.
Sinds 1 september is het aangepast vervoer in handen van Avan, maar dat loopt nog niet in alle situaties gesmeerd. Op maandagochtend komen bij Lichtenbeek in Arnhem, een school voor speciaal onderwijs, zeker 25 telefoontjes binnen. Ouders melden dat hun kind niet is opgehaald. 'Uiteindelijk druppelden de laatste kinderen om 10.45 uur binnen, twee uur nadat de lessen begonnen. Het is een puinhoop', vertelt directeur Marnix de Leeuw.

'problemen met bereikbaarheid van callcenter'

Avan verzorgt het aanvullend openbaar vervoer voor 19 deelnemende gemeenten. De vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen erkent dat reizigers problemen met de bereikbaarheid van het callcenter hebben en dat ritten moeilijk worden geboekt. 'Er zijn lange wachttijden en soms wordt de verbinding automatisch vroegtijdig verbroken.'
Zo probeerde Tim Kroesbergen, uit Het Dorp in Arnhem, de afgelopen dagen tien keer te bellen met Avan. 'Ik heb niemand te pakken gekregen, daardoor heb ik geen rit heb kunnen boeken. Ik ben boos, het voelt alsof ik mijn benen ben kwijtgeraakt.'
De vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen hoopt dat de problemen binnen twee dagen grotendeels zijn opgelost. Woordvoerder Reintjes: 'We zijn in continu overleg met DVG (vervoersorganisatie, red.) om te kijken hoe we de bereikbaarheid van het callcenter kunnen verbeteren. Er zijn al meer mensen bijgezet en we kijken hoe mensen, als ze in de wachtrij staan, beter geinformeerd kunnen worden. De voertuigen en de chauffeurs worden, hoewel ze kunnen wisselen, vastgezet per route voor leerlingenvervoer zodat er minder problemen ontstaan. Ik durf niet te zeggen dat binnen twee dagen alles is opgelost, maar de centrale zou dan veel beter bereikbaar moeten zijn.' 
Avan, het bedrijf dat de ritten regelt, is maandag onbereikbaar voor commentaar.
Vorige week regende het ook al klachten in Apeldoorn bij vervoerder PlusOV. 
Zie ook:
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!