Nieuws

Rijkswaterstaat: meer scheepvaartongevallen op binnenwateren

Vorig jaar gebeurden op de Nederlandse binnenwateren meer scheepsongevallen. Het aantal geregistreerde ongelukken steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2 procent naar een totaal van 1032 in 2015. Dat meldt Rijkswaterstaat. © Archief
WEURT - Vorig jaar gebeurden op de Nederlandse binnenwateren meer scheepsongevallen. Het aantal geregistreerde ongelukken steeg ten opzichte van een jaar eerder met 2 procent naar een totaal van 1032 in 2015. Dat meldt Rijkswaterstaat.
Harde conclusies over bijvoorbeeld een toenemende onveiligheid op de binnenwateren trekt Rijkswaterstaat nog niet. De registratie is nog steeds in ontwikkeling en het aantal ongevallen is te wisselend, zegt de instantie. Voor waterdichte conclusies moeten de cijfers over een langere periode worden gevolgd. Wel komt die registratie steeds beter op orde. De meeste ongevallen werden geregistreerd op belangrijke verbindingen zoals de Waal, de drukst bevaren waterweg van Europa en bijvoorbeeld het IJsselmeer. Hier is de registratiegraad ook het hoogst.
Dat registreren gebeurt in het zogeheten SOS-systeem, de database Landelijke Scheepsongevallen. Daarin worden ongevallen gemeld door diverse instanties zoals politie, inspectiediensten en andere waterbeheerders zoals provincies, gemeenten en waterschappen.

Schipper kent zijn zaakjes niet

De belangrijkste oorzaken van de ongelukken hebben te maken met onkunde van de schipper, zo blijkt. Als voorbeelden geeft Rijkswaterstaat het niet kennen van de vaarregels, te snel varen, onoplettendheid en een slechte vaaruitrusting. Dat geldt zowel voor de beroeps- als de recreatievaart. De schade is hoofdzakelijk materieel; ongevallen met doden of zwaargewonden zijn 'uitzonderlijk'. Desondanks nam het aantal ernstige ongevallen toe van 138 in 2014 naar 157 in 2015, een toename van 14 procent. Ook hieruit kunnen nog geen conclusies worden getrokken, zegt Rijkswaterstaat.

Boem, dat was een pijler

In de meeste gevallen gaat het om aanvaringen met infrastructuur zoals brugpijlers. Pas geleden nog ramde een vrachtschip een pijler van de spoorbrug bij Nijmegen. De oorzaak bleek een kapot roer. In andere gevallen gaat het om eenzijdige ongevallen of aanvaringen tussen en of meer schepen. Verder is er vaak schade aan het schip zelf en aan de lading, kan de overige scheepvaart even niet verder door stremming van de waterweg en is er schade aan het milieu.

Hulp bij veilig varen

Om de veiligheid op de Rijkswateren te verbeteren zet Rijkswaterstaat op drukke verbindingen mobiele verkeersleiders in om waar nodig de beroeps- van de recreatievaart te scheiden en overtreders op de bon te slingeren. Stewards helpen bij drukke sluizen om watersporters te helpen.
En dan zijn er nog de 5 tips voor recreatieschippers:
1. Houd zo veel mogelijk stuurboordwal (rechts)
2. Houd rekening met de dode hoek van de beroepsvaart
3. Zorg dat je rondom goed zicht hebt als je achter het roer staat
4. Ken de vaarregels
5. Bereid je reis goed voor
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!