Nieuws

Podia Nijmegen: meer bezoekers, hoge waardering, meer bestedingen

Doornroosje
De Nijmeegse culturele podia trekken meer bezoekers die ook nog eens meer geld uitgeven. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer de gemeente Nijmegen. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - De Nijmeegse culturele podia trekken meer bezoekers die ook nog eens meer geld uitgeven. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer de gemeente Nijmegen.
Die bekijkt ieder jaar, samen met de betreffende podia (De Vereeniging, Stadsschouwburg, Doornroosje, Lux, Merleyn en het Lindenberg Theater) hoe het publiek denkt over de accommodaties en het aanbod.
Tussen de 75 en 93 procent van de bezoekers zegt tevreden te zijn over het geboden programma; over de accommodaties zelf zijn de bezoekers nog positiever: tussen de 91 en 97 procent.
Met name het nieuwe Doornroosje en het in 2015 verbouwde concertgebouw De Vereeniging scoren hoog in de waardering.

Weer meer bezoekers

Na de jaren van crisis en de vrije val van de bezoekerscijfers, zitten die sinds 2013 weer in de lift. In 2015 lag dat aantal ongeveer een vijfde hoger van in 2013. En die bezoekers geven ook nog eens meer uit; zowel binnen de muren van de podia zelf als in de (binnen)stad.
Exclusief de uitgaven in de podia gaven de bezoekers in de stad naar schatting nog eens zo'n 7.9 miljoen euro uit. En dat is anderhalf keer meer dan de 5,1miljoen waar in 2011 nog van werd uitgegaan.