Nieuws

Vermissing ID-kaart voortaan melden bij gemeente

Aangifte doen bij de politie van een verloren of gestolen identiteitsbewijs is bijna verleden tijd. Vanaf 30 mei kunnen inwoners van de gemeente Nijmegen daarvoor namelijk een ‘verklaring van verlies of diefstal’ tekenen bij de gemeente. Ook kunnen ze daarna direct een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.
NIJMEGEN - Aangifte doen bij de politie van een verloren of gestolen identiteitsbewijs is bijna verleden tijd. Vanaf 30 mei kunnen inwoners van de gemeente Nijmegen daarvoor namelijk een ‘verklaring van verlies of diefstal’ tekenen bij de gemeente. Ook kunnen ze daarna direct een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.
Na het tekenen van de verklaring neemt de gemeente de melding in behandeling. Als er sprake is geweest van een misdrijf, zoals diefstal, wordt er geadviseerd om alsnog aangifte te doen bij de politie. Voorheen moest er eerst aangifte worden gedaan, voordat er een nieuw identiteitsbewijs aangevraagd kon worden. Dat hoeft na 30 mei dus niet meer.
Valse meldingen
De gemeente laat weten dat valse meldingen streng zullen worden aangepakt. Om misbruik te voorkomen gaan medewerkers van de gemeente de meldingen controleren. Bij vermoeden van misbruik wordt de politie ingeschakeld, om nader onderzoek te verrichten.