Nieuws

Nijmeegse terminal floreert; minder vrachtwagens op de weg door meer vervoer over water

NIJMEGEN - Steeds meer vrachtwagens verdwijnen van de weg. Hun lading gaat per schip van A naar B. De Binnenlandse Container Terminal Nijmegen (BCTN) speelt daar een steeds belangrijkere rol in. Eind vorig jaar opende minister Schultz van Haegen in de Waalstad een gloednieuwe loswal.
BCTN begon in 1987 als een van de eerste met deze manier van transport. Inmiddels telt het bedrijf acht vestigingen in Nederland en België. Volgende maand komt daar een negende bij in Roermond.
Ruim 7 miljoen euro is in de Nijmeegse containerterminal gestoken om meer schepen te kunnen laden en lossen. En de nieuwe kade en kranen hebben het drukker dan ooit tevoren.

100 containers

Het is een uur of vier als de Pecaro vanuit Rotterdam de nieuwe Nijmeegse stadsbrug de Oversteek ziet opdoemen. Aan boord meer dan 100 containers waarvan een flink deel in Nijmegen aan wal moet.

Geen files

De Betuwelijn is al jaren verliesgevend, omdat er veel minder over wordt vervoerd dan vooraf werd gedacht. En de Pecaro en andere binnenvaartschepen hebben geen last van files op de Waal, zoals de vrachtwagens op de A15. 'Uiteraard is dat een van de grote voordelen van binnenvaart', zegt Joop Mijland. Hij is sinds een half jaar de nieuwe directeur van BCTN.
Op een schip gaan zomaar honderd containers mee. 'Dus dat betekent in principe dat wij honderd vrachtwagens per keer van de weg halen,' vervolgt Mijland. 'En dat bespaart heel veel ergernis op onder meer de A15.'

'We zien een duidelijke groei'

In de containers in het ruim van de Pecaro zitten vooral veel spullen voor de Heinz-fabriek, om de hoek in Elst. Mijland: 'We zien een duidelijke groei in de overslag. We zien ook ondernemers uit deze regio die veel meer interesse gaan krijgen voor deze manier van transport.'
Niet alleen van Rotterdam naar Nijmegen valt nog veel te winnen. Ook vrachtwagens uit Duitsland zouden makkelijk hun containers hier in Nijmegen op een schip kunnen achterlaten in plaats van zelf over de A15 door te rijden naar Rotterdam.

Vrachtwagenvrije A15

Een vrachtwagenvrije A15 gloort aan de horizon. 'Dat is mijn grote droom, dat snap je', grijnst de directeur van BCTN. Hij voegt daar vervolgens realistisch aan toe: 'Maar er is nog steeds transport dat over de weg zal moeten gaan.' Maar minder kan het zeker, leert een blik richting Rotterdam vanaf de top van een van de Nijmeegse loskranen. Op de reusachtige Waal is nog ruimte genoeg.

Zie ook: