Nieuws

Nijmegen had de eerste wielrenbaan van ons land, maar het plezier was van korte duur

Nijmegen had in de late negentiende eeuw een primeur in de Nederlands wielrenwereld. Op 25 februari 1885 werd het plan geopperd om de eerste wielerbaan van Nederland te openen in de Waalstad. De initiatiefnemers hadden 15.000 gulden nodig om de baan aan te kunnen leggen.
NIJMEGEN - Nijmegen had in de late negentiende eeuw een primeur in de Nederlands wielrenwereld. Op 25 februari 1885 werd het plan geopperd om de eerste wielerbaan van Nederland te openen in de Waalstad. De initiatiefnemers hadden 15.000 gulden nodig om de baan aan te kunnen leggen.
‘Alhier is dezer dagen opgericht een Maatschappij tot exploitatie van een vélocipèdebaan’, luidt het officiële bericht in dat jaar. Het geld is snel gevonden en daarmee kan een baan van 333 meter aangelegd worden. Al die zomer gebruiken wielrenners de wielerbaan voor nationale en internationale wedstrijden. De kranten zijn in extase: 'Zoo uitgebreid hebben er in ons land nog niet plaats gehad'. 

Een feestelijk aanzien

Het Rotterdamsch Dagblad geeft een mooie beschrijving van de baan. ‘De baan is gelegen achter de Vereeniging en zoo effen als ware zij van asphalt; de commissie heeft daar alle eer van. In 't middenterrein vindt men de muziektent, een fontein en een verhevenheid voor de jury. Links van den ingang verheft zich een groote tribune, die een ruim uitzicht op de baan geeft. De vlaggen die overal wapperen geven aan alles een recht feestelijk aanzien.’
De naam Pim Kiderlen spreekt de echte wielrenfans inmiddels tot de verbeelding. Kiderlen was de eerste Nederlander met internationaal succes. Tijdens de eerste wedstrijden op de Nijmeegse wielrenbaan is hij slecht achttien jaar oud.

Vergane glorie

Maar de gloriedagen van de Nijmeegse wielrenbaan zijn snel voorbij. De beheerder laat zich nooit zien en de baan zakt langzaam door zijn voegen. Vooral de winters blijken ondoenlijk. In 1890 worden de laatste wedstrijden op de wielrenbaan gereden.
Al met al beschikt Nijmegen zo'n vijf jaar over een wielrenbaan met internationale allure. Inmiddels is er van de baan niets meer over.