Barneveld

Oplossing voor vertraging op Valleilijn: scheuren!

Station Barneveld-Zuid
Treinen moeten harder gaan rijden en daarmee moeten de vertragingen op de Vallelijn minder worden, zegt spoorbeheerder ProRail. Maar dat kan pas nadat er in het najaar werkzaamheden zijn gedaan.
EDE - Treinen moeten harder gaan rijden en daarmee moeten de vertragingen op de Vallelijn minder worden, zegt spoorbeheerder ProRail. Maar dat kan pas nadat er in het najaar werkzaamheden zijn gedaan.
De afgelopen jaren kwamen er op de lijn Amersfoort-Barneveld-Ede twee nieuwe stations bij: Hoevelaken en Barneveld-Zuid. Goed voor de bereikbaarheid van die plaatsen, maar daardoor moeten de treinen ook vaker stoppen.
Ook was er een grotere kans op vertraging op het kippenlijntje. Dat tijdverlies moet toch weer worden ingelopen, zegt ProRail. En daarom gaan de treinen op de Valleilijn dit jaar nog harder rijden.
Zo zullen de treinen tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum niet langer meer 60 kilometer per uur rijden, maar 80. Tussen Barneveld Zuid en Meulunteren gaat de snelheid van 80 naar 130. Ook de goederentreinen mogen harder gaan rijden.

Meer herrie

Doordat de treinen harder gaan rijden, zal er ook meer geluidsoverlast zijn. Toch zijn daar geen aanvullende maatregelen voor nodig, zegt ProRail. Wel worden de houten dwarsliggers bij Barneveld-Noord vervangen door betonnen dwarsliggers. Dat zal het geluid iets dempen.
Verder zal ProRail nog aanpassingen moeten doen aan het spoor. Onder meer de seinen, wissels, bovenleidingen en de beveiliging zullen eind 2016 worden aangepast.
De kosten worden door de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu op zich genomen.
ūüí¨ WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!