Duiven

Wethouder Duiven: A15 doet pijn, maar er is wel duidelijkheid

Wethouder Sjef van Groningen
Eindelijk weten omwonenden van de nieuwe A15 waar ze aan toe zijn. Volgens de Duivense wethouder Sjef van Groningen is die duidelijkheid van groot belang.
GROESSEN - Eindelijk weten omwonenden van de nieuwe A15 waar ze aan toe zijn. Volgens de Duivense wethouder Sjef van Groningen is die duidelijkheid van groot belang.
Al in 1972 werd er voor het eerst in het Rijkswegenverkeersplan over de A15 tussen Bemmel en Zevenaar gesproken. De laatste jaren werden de plannen concreet en ontstond er ook veel verzet. Na veel demonstraties, onderzoeken en politiek overleg is er donderdag een handtekening gezet onder het ontwerptracébesluit door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Gelderse gedeputeerde Bieze.

Scepsis over plannen

Van Groningen is blij dat er eindelijk duidelijkheid is voor de aanwonenden. 'Men weet eindelijk waar men aan toe is. We kunnen vanuit de regio heel tevreden zijn, maar tegelijk moet gezegd dat het wel een hele grote ingreep is die de pijn nooit helemaal zal wegnemen.'
Volgens Van Groningen is er de laatste tijd goed en constructief overleg geweest met Schultz. 'We zijn blij dat de minister veel van de voorstellen die we hebben gedaan heeft overgenomen. We hebben een paar belangrijke zaken voor elkaar gekregen. Daar was in de regio wel de nodige scepsis over.'

Verdieping, deksel en aarden wallen

Die aanvullende maatregelen waarvoor Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Zevenaar en de provincie hebben gepleit zijn onder meer de verdiepte aanleg bij Helhoek. Daar komt bovendien een deksel op het tracé, zodat het op die plek een soort tunnel wordt. Ook rondom Groessen komt de A15 in een diepe sleuf te liggen.
Verder komen er op verschillende plekken aarden wallen om geluidoverlast tegen te gaan en het zicht op de snelweg deels weg te nemen. Zo is er ook in Lingewaard gekeken naar het beperken van geluidsoverlast.

A15 belangrijk voor economie

De A15 wordt dus definitief doorgetrokken naar de A12 bij Zevenaar. En volgens Van Groningen is dat ondanks de enorme overlast die dat voor aanwonenden zal betekenen wel logisch. 'Als je op landelijke schaal kijkt, dan is het een hele belangrijke verbinding naar Duitsland toe. Dus dat betekent dat de regio letterlijk en figuurlijk een stukje tol betaalt voor de aanleg van deze weg.'
Het is de bedoeling dat uiterlijk in 2023 de eerste auto´s over de nieuwe weg zullen rijden, maar voor de eerste schop in de grond kan moet er nog veel gebeuren. Donderdag is het ontwerptracébesluit ondertekend, nu moet er nog een definitief tracébesluit komen. Daar zal de politiek nog een groot deel van volgend jaar mee bezig zijn. Vervolgens moet het project worden aanbesteed en is er nog een finale toetsing door de Raad van State nodig.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!