Nieuws

SP stelt Kamervragen over jeugdzorgorganisatie Boriz die ex-cliënten dreigt om klacht in te trekken

Beeld uit een eerdere reportage over een cliënt van Boriz
De SP heeft Kamervragen gesteld over jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp. Boriz kwam onlangs in het nieuws, omdat de jeugdzorgorganisatie ex-cliënten onder druk heeft gezet om een klacht over de instelling in te trekken.
ARNHEM - De SP heeft Kamervragen gesteld over jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp. Boriz kwam onlangs in het nieuws, omdat de jeugdzorgorganisatie ex-cliënten onder druk heeft gezet om een klacht over de instelling in te trekken.
Vier maanden geleden besloten Kimberley (24), Anita (27) en Bianca (21) om een klacht in te dienen bij de Klachtencommissie Gelderse Zorginstellingen, omdat Boriz niet de afgesproken uren zorg zou hebben geleverd, maar deze wel declareerde. Directeur Syb Kops van Boriz heeft altijd ontkend dat er te veel uren in rekening zijn gebracht.

Klacht intrekken in ruil voor huurverlaging

De advocaat van Boriz had in een mail geëist dat ex-cliënten hun klacht intrekken. In ruil daarvoor zouden ze de helft korting krijgen op de huurkosten die Boriz in rekening brengt.
De ex-cliënten woonden in een woning van Boriz. Doordat volgens de cliënten te veel uren werden gedeclareerd, besloten ze in februari te stoppen met de zorg van Boriz. Maar omdat ze op korte termijn geen andere woning konden vinden, bracht de organisatie de huurkosten vanaf februari in rekening. Als de cliënten de klacht in zouden trekken, zouden de helft van deze huurkosten in rekening worden gebracht. Bij twee cliënten komt dat neer op zo'n 2500 euro per persoon.

SP: 'Combinatie zorg en wonen maakt cliënten kwetsbaar'

Tweede Kamerlid Renske Leijten van de SP wil weten van staatssecretaris Van Rijn wat hij ervan vindt dat Boriz van ex-cliënten eist om hun klacht in te trekken.
Verder wil ze weten hoe wenselijk het is dat cliënten van een zorginstelling zowel zorg krijgen als een woning van het bedrijf. 'Voor hun zorg zijn ze afhankelijk van hun zorgverlener, maar in dit geval zijn ze ook van de zorgverlener afhankelijk van hun woonruimte. Als je niet tevreden bent over de zorg, dan is het voor kwetsbare cliënten lastig om aan de bel te trekken. Als ze willen stoppen met de zorg, moeten ze ook hun huis uit. En een nieuwe woning is niet zomaar gevonden. Dat maakt deze cliënten extra kwetsbaar.'

Boriz ontkent, maar cliënten zetten door

In een persverklaring heeft Boriz later in andere media verklaard dat de jeugdzorgorganisatie de ex-cliënten nooit heeft gedwongen om de klacht in te trekken. Maar Omroep Gelderland is in het bezit van de mailwisseling en hierin is de eis duidelijk: cliënten krijgen de helft korting op de huurschuld als ze hun klachten bij de Klachtencommissie Gelderse Zorginstellingen onmiddellijk intrekken. Daarbij eist Boriz dat ze de klachten ingetrokken houden en geen nieuwe klachten aanhangig maken.  
De cliënten zijn vastbesloten om hun klacht door te zetten. Volgende week is de zitting bij de klachtencommissie. Inmiddels hebben alle cliënten een andere woning gevonden. De laatste woning zal binnenkort verlaten worden. De cliënten kregen van Boriz via een persoonsgebonden budget (pgb) begeleiding bij het zelfstandig wonen.

'Zorgelijke situatie'

Eerder noemden patiëntenorganisaties als Zorgbelang Gelderland, Per Saldo en Ieder(in) de eis om de klachten in de trekken al absurd. Per Saldo-directeur Aline Saers: 'Ik vind dit echt niet kunnen. Ik ga ook aan de Sociale Verzekeringsbank vragen stellen over de facturering en de rol die de bewindvoerders hierbij hebben gespeeld. Verder vraag ik mij af in hoeverre er pgb-geld is gebruikt voor de huur. Want daar is het budget niet voor bedoeld. Ik vind deze situatie in ieder geval zorgelijk.'
In verband met privacy zijn namen van cliënten gefingeerd
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!