Nieuws

'Het is onfatsoenlijk dat jeugdzorgorganisatie Boriz eist dat cliënten klacht intrekken'

Patiëntenorganisaties noemen het absurd dat Boriz van ex-cliënten eist dat ze hun klacht tegen de jeugdzorgorganisatie intrekken. Kimberley (24), Anita (27) en Bianca (21) werden door Boriz begeleid bij het zelfstandig wonen.
VELP - Patiëntenorganisaties noemen het absurd dat Boriz van ex-cliënten eist dat ze hun klacht tegen de jeugdzorgorganisatie intrekken. Kimberley (24), Anita (27) en Bianca (21) werden door Boriz begeleid bij het zelfstandig wonen.
Toen ze constateerden dat de zorgverlener meer uren in rekening bracht dan dat er aan zorg was geleverd, hebben ze hun zorgovereenkomst in februari stopgezet. Ook dienden ze een klacht in bij de klachtencommissie van de Gelderse Zorginstellingen.
Kimberley en Anita wonen nog in een woning van Boriz, omdat deze aan de zorg gekoppeld was en er op korte termijn geen andere woning te vinden was.

Klacht intrekken in ruil voor korting op huur

Jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp heeft altijd ontkend dat er te veel uren zijn gedeclareerd. De advocaat van Boriz heeft nu in een brief geëist dat ex-cliënten hun klacht intrekken. In ruil daarvoor zouden ze de helft korting krijgen op de huurkosten die Boriz in rekening brengt.
De advocaat van de cliënten heeft Boriz vandaag laten weten niet op de eis in te gaan. De cliënten zijn vastbesloten, omdat ze het niet eens zijn met de werkwijze van Boriz en de uren die gedeclareerd zijn.
Advocaat Wouter van de Velde: 'Het gaat om kwetsbare mensen die in een afhankelijke positie zitten en in een financieel lastige situatie. Het is niet voor niets dat ze hulp nodig hebben. Er is vanalles geroepen en gezegd door Boriz waar ze niet vrolijk van worden. Het is een principekwestie en ze willen hun klacht daarom niet intrekken.' 

Patiëntenorganisaties zijn verbijsterd

In een reactie zegt cliëntenorganisatie Zorgbelang Gelderland dat de eis van Boriz idioot en absurd is. 'Dit is onfatsoenlijk en intimiderend gedrag van de zorgverlener. Cliënten hebben het recht om een klacht in te dienen. De klachtencommissie zal uitwijzen of de klacht terecht of onterecht klacht is. Ik heb nog nooit gehoord dat een zorgverlener een advocaat op cliënten afstuurt om een klacht in te trekken. Ik vind het waanzinnig.'
Volgens Zorgbelang had Boriz afspraken moeten maken over een redelijk huurbedrag en een redelijke termijn om een nieuwe woning te vinden. 'Ik zou de klacht aanvullen met een klacht over de druk die Boriz nu uitoefent.'

Per Saldo: 'Dit is een zorgelijke situatie'

Kimberley, Anita en Bianca kopen hun zorg alledrie in via een pgb. Per Saldo, de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget, vindt het een ernstige zaak dat de zorgverlener eist om de klacht in te trekken.
Directeur Aline Saers: 'Ik vind dit echt niet kunnen. En ik ga ook aan de Sociale Verzekeringsbank vragen stellen over de facturering en de rol die de bewindvoerders hierbij hebben gespeeld. Verder vraag ik mij af in hoeverre er pgb-geld is gebruikt voor de huur. Want daar is het budget niet voor bedoeld. Ik vind deze situatie in ieder geval zorgelijk.'
Patiëntenorganisatie Ieder(in) sluit zich hierbij aan. 'Iedereen is vrij om een klacht in te dienen en die klacht moet naar behoren worden behandeld. Dit is gewoon chantage.'
Een aantal namen van cliënten zijn in verband met de privacy gefingeerd.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!