Nieuws
Lang wachten op reconstructie scooterdrama Nijmegen

NIJMEGEN - Wie de toedracht wil achterhalen van de scooterzaak in Nijmegen, moet over een lange adem
beschikken.
De nacht van woensdag op donderdag is er één van wachten, veel
wachten.
Een verkeersregelaar verzucht dat het wel tot vijf uur 's ochtends kan gaan duren. Iets waar niet aan getornd kan worden, gezien het feit dat de wegen tot
uiterlijk dat tijdstip afgesloten mogen blijven voor de reconstructie van het
zogenoemde scooterdrama.
Dat vond plaats op die fatale avond van 15 januari 2010. Die avond willen twee jonge mannen de portier van hotel
Belvoir in Nijmegen overvallen. Maar als ze een politiewagen zien gaan ze er
als een gek vandoor, deels tegen het verkeer in.
Door rood
Op de Canisiussingel rijden ze
in volle vaart, zonder verlichting door het rode stoplicht. Mario van der Geijn
die op dat moment oversteekt, wordt geschept en overlijdt korte tijd later aan
zijn verwondingen. De twee verdachten hebben elkaar steeds aangewezen als
bestuurder.
Omdat niet met zekerheid vast te stellen was wie nu daadwerkelijk
de scooter bestuurde, heeft het gerechtshof in Arnhem besloten dat beide mannen
vrijgesproken moesten worden van doodslag op Mario van der Geijn. De Hoge Raad
oordeelde dat de zaak over gedaan moest worden en nu gebeurt dat door het
gerechtshof in Den Bosch, om elke schijn van belangenverstrengeling te
vermijden.
Dat gerechtshof in Den Bosch heeft besloten tot een
zogenoemde schouw en een reconstructie. Ter plekke willen ze kijken hoe een en
ander nu in zijn werk gegaan moet zijn. Binnen no time verrijzen woensdagavond
diverse keten waarin de raadsheren (zo heten de rechters bij het gerechtshof)
alles kunnen gadeslaan.
Mobiele rechtszaal
Er staan diverse professionele camera's en er staat een
regiewagen waar menige omroep jaloers op zou zijn. 'Eigenlijk is dit een
rechtszaak op locatie' zo zegt Jan van Manen, coördinator van het videoreconstuctieteam. Maar heeft deze reconstructie vijf jaar na dato nog wel nut? 'Ja, het
heeft altijd nut. Want op deze manier kunnen we in ieder geval nog proberen na
te spelen of aanwijzing van degenen die er destijds bij betrokken waren, wat
zich nou heeft afgespeeld.' stelt van Manen.
Over de mogelijkheid om de
echte bestuurder aan te wijzen laat van Manen zich niet uit. 'Voor mij als
ontvanger van de opdracht, is het niet anders dan te proberen om hetgeen er
gebeurd is dit zo goed mogelijk na te spelen.' En dan wordt van Manen
weer weggeroepen voor het zoveelste korte overleg.
Toeschouwers
Ondertussen zijn 2 agenten in de weer met dezelfde
scooter als waarmee destijds het noodlottige ongeval plaatsvond. Er wordt
gepraat in oortjes en walkie talkies, terwijl mannen in gele jassen nog altijd
bezig zijn met het plaatsen van hekken om nieuwsgierige toeschouwers op afstand
te houden.
Maar eigenlijk zijn dat er niet veel. Een enkeling probeert door de
hekken heen te kijken. Een jonge vrouw vraagt zich af waarom deze reconstructie
nu pas plaatsvindt. Een ander vraagt zich sowieso af wat voor nut deze
reconstructie heeft. En zo klinkt het, wat zou dit allemaal kosten? Een vraag
die vooralsnog onbeantwoord blijft. Feit is dat er ruim 60 man betrokken
zijn bij deze reconstructie, dus goedkoop zal het niet zijn.
Proefrit
En dan eindelijk, wordt gereden op de scooter. De enkele
toeschouwer die het nog zo lang heeft volgehouden veert op. Om even later weer
verveeld voor zich uit te gaan staan kijken, want het blijkt slechts een
'proefrit'. De echte ritten moeten nog gemaakt worden. Twee scenario's worden
er nagespeeld, één volgens de lezing van verdachte A en de ander volgens
verdachte B, zo heeft coördinator Jan van Manen van het reconstructieteam
verteld.
Aan de raadsheren de opdracht om de ware toedracht vast te stellen. Of
misschien komen ze wel tot te conclusie dat beide verdachten schuldig zijn aan
doodslag omdat ook degene die achterop zat had kunnen ingrijpen. Wie zal het
zeggen? Het ziet er in elk geval naar uit dat de zuchtende verkeersregelaar
gelijk gekregen heeft. Het wordt een lange nacht.