Nieuws
Bouw laatste fase station Arnhem begonnen: het busplein

ARNHEM - Maandag is de bouw van het Stationsplein in Arnhem begonnen.
Het is het laatste onderdeel van het nieuwe station, dat eind volgend jaar open gaat.
Vanaf het plein op het dak van de parkeergarage vertrekken dan de trolleybussen, die nu nog met de streekbussen gebruikmaken van het overdekte busstation. De aanleg van het plein duurt zo'n 5 maanden. Volgens de gemeente wordt er vooral overdag gewerkt. In februari of maart vinden er eenmalig 's nachts en in het weekeinde werkzaamheden plaats.
Er wordt intussen druk gewerkt aan de stationshal. Volgende maand wordt begonnen met de werkzaamheden voor de nieuwe entree. Daar komt een grote openbare ruimte, bestraat met natuursteen.
Al sinds 1997 een bouwput
Sinds 1997 is het stationsgebied in
Arnhem een grote bouwput. Toenmalig minister Annemarie Jorritsma van Verkeer blies destijds een flat op en startte zo symbolisch de
sloop- en opbouwwerkzaamheden in het gebied.
In eerste instantie verliepen de
werkzaamheden voorspoedig. In korte tijd stonden er twee grote
kantoortorens die als een soort van landmarks boven de stad uit
torenen. Ballast Nedam bouwde een perrontunnel. En toen kwamen letterlijk en figuurlijk de eerste scheurtjes in het
project. De heiwerkzaamheden voor de terminal veroorzaakten schade aan
huizen in de omliggende wijk. Buurtbewoners waren woedend en dienden
schadeclaims in.
Er stond ook een nieuwe stationshal gepland. De gemeente, NS en ProRail hadden daarvoor een ontwerp
gemaakt en zochten daar een aannemer bij. Alleen die werd in eerste
instantie niet gevonden. Er was geen aannemer die het prestigieuze
project voor een betaalbare prijs kon bouwen. Uiteindelijk werd
Ballast Nedam bereid gevonden het geheel te bouwen voor 37,5 miljoen
euro.
Ontevredenheid
De veranderingen in het stationsgebied
leiden nog niet tot tevredenheid. Na enorme hoosbuien liepen
de parkeergarage en de stationshal afgelopen zomer onder water. Ook reizigers zijn ontevreden. Uit een enquête blijkt
dat veel reizigers het station onprettig vinden. De bouw
van het hele gebied heeft 75 miljoen meer gekost dan begroot. Het
totaalplaatje had zo'n 550 miljoen moeten kosten, maar de teller staat
nu al op 625 miljoen.
Boven artikel: een illustratie van het toekomstige busplein van UNSTUDIO