Nieuws
Bellers leggen KPN-directeur het vuur na aan de schenen over #geen112
ARNHEM - KPN-directeur Jacob Groote beantwoordde maandagochtend live in de radio-uitzending van Omroep Gelderland vragen van luisteraars over mobiele bereikbaarheid.
Aanleiding zijn de honderden reacties die zijn binnengekomen bij het Meldpunt Geen112 van Omroep Gelderland over slecht mobiel bereik.
1000 meldingen
Het probleem speelt niet alleen in Gelderland.
Vertegenwoordigers van vier regionale omroepen - naast Omroep Gelderland
ook RTV Noord, Omroep Zeeland en RTV Drenthe - overhandigen dinsdag 9
september
ruim 1000 meldingen die zijn binnengekomen bij de meldpunten
#geen112 aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Economische
Zaken.
De petitie wordt aangeboden om half 2. Die bijeenkomst, die in de Statenpassage plaatsvindt, is openbaar. Omroep Gelderland doet er verslag van op web, radio en tv.
De dag erna is er een hoorzitting over deze problematiek. Die duurt van 14.00 tot 16.00 uur. Wijkagent Saris uit Winterswijk en Engelina van Steenbrugge (auteur van het rapport 'Problemen 112 Zaltbommel') vertellen daar over de gevolgen van slechte mobiele bereikbaarheid.
CDA-Kamerlid Jaco Geurts, die de 112-problemen op de politieke agenda in Den Haag heeft gezet, is verheugd dat de KPN-directeur vragen heeft willen beantwoorden. Dat is volgens hem wel eens anders geweest. Geurts heeft zelfs een beetje medelijden met hem. 'Ik hoorde dat hij met iedereen contact gaat opnemen en alles gaat uitzoeken. Hij krijgt het nog druk vandaag.' Providers zijn niet verplicht om een 100 procent-dekking te regelen. Geurts wil dat dit verandert.
#geen112
Uit de ruim 350 Gelderse meldingen blijkt dat
mensen in de hele provincie problemen hebben in noodgevallen de
hulpdiensten te bereiken. Ook hebben mensen andere problemen,
bijvoorbeeld met het ontvangen van sms'jes. Dat is lastig voor mensen die in de zorg werken en snel ter plekke moeten zijn. Of voor mensen die internetbankieren.
Omroep Gelderland was de eerste die in mei startte met
het meldpunt Geen112.gld.nl. Bij de redactie kwamen signalen binnen dat door
het niet kunnen bellen van 112 met de mobiele telefoon, mensenlevens op het
spel stonden.
Dat in de grensregio het mobiele bereik gebrekkig kan
zijn, was al bekend. Uit de kaart die bij het meldpunt Geen112.gld.nl is
gemaakt, blijkt dat ook in veel andere delen van de provincie problemen zijn
met het mobiele bereik.
Publiek
De regionale omroepen kijken terug op een succesvol project. 'Met acties als deze laten wij zien dat wij samen met hun
publiek maatschappelijke kwesties aan de orde kunnen stellen. Wij bedanken de
mensen die de moeite hebben genomen om hun ervaringen te delen. Namens het publiek
van de regionale omroepen, zullen wij hun ervaringen bij de politiek en de
providers onder de aandacht brengen', aldus adjunct-hoofdredacteur Marieke Bakker van Omroep Gelderland.
Minder vaste bellers
Maandag werd bekend dat opnieuw minder Nederlandse consumenten een vaste
telefoonaansluiting hebben. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde het aantal vaste aansluitingen met 0,2 procent tot 6,21 miljoen.
Het aantal vaste telefoonaansluitingen via internet groeide wel, met 0,7 procent tot 5,18 miljoen. Dat was vooral het
gevolg van het groeiende aantal verbindingen via glasvezelnetwerken.