Nieuws

Koopavond minder populair: 'Als een winkelier geld wil verdienen moet 'ie gewoon hard werken!'

ARNHEM - Arnhem en Nijmegen hebben in drie jaar tijd meer dan helft van hun winkelend publiek verloren op de koopavond.
Arnhem heeft 50 procent minder bezoekers, Nijmegen zelfs 60 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Citytraffic. Volgens de onderzoekers is de daling in Gelderland opmerkelijk in vergelijking met het landelijke beeld. 

'Pittige cijfers'

De binnenstadsmanager van Arnhem Han Overkamp zegt in een reactie: 'Het zijn pittige cijfers, maar de ondernemers in de binnenstad houden vast aan de koopavond op donderdag. Daar is iedereen het over eens. Het toeval wil dat we net in een discussie zitten om die koopavond aantrekkelijker te maken. Dat er wat moet gebeuren is duidelijk, maar daar zijn we nog niet uit.'

'Koopavond op zaterdag'

In Nijmegen, waar de grootste daling is vastgesteld, zegt de binnenstadsmanager geschrokken te zijn van de cijfers. Maarten Mulder: 'We wisten dat het niet goed liep, maar 60 procent is heel fors. Mijn verklaring is de populariteit van de koopzondag.' Ook hier willen de ondernemers de koopavonden in stand houden, maar de binnenstadsmanager staat open voor andere winkeltijden, bijvoorbeeld eens in de maand een koopavond op zaterdag.

'Niet vasthouden aan klassieke winkeltijden'

Cor Molenaar, hoogleraar E-Commerce, juicht die ontwikkeling toe. 'Ondernemers moeten niet stug vasthouden aan de klassieke winkeltijden, maar beter luisteren naar de klant. Die wil duidelijk niet meer op donderdagavond een winkel in. Dus dan moet je bijvoorbeeld zondag open en maandag dicht. Ook de overheid moet zich flexibel opstellen als het gaat om winkeltijden. Het is een samenspel.'
Verder windt de hoogleraar zich op over de mentaliteit van sommige ondernemers. Die zouden zich te veel verzetten tegen openingstijden in het weekeinde. 'Dat zijn winkeliers, geen ondernemers', zegt Molenaar. 'Wie in het MKB geld wil verdienen moet bereid zijn om te werken, ook al is dat op zaterdag of zondag.'