Nieuws
Overlast in Doetinchem door heien
Overlast in Doetinchem door heien
DOETINCHEM - Inwoners van Doetinchem hebben vrijdag en zaterdag flink last van trillingen.
Er moesten namelijk 19 palen de grond in voor de doorgang van de oostelijke randweg onder de spoorlijn.
Het heien begon om zes uur 's ochtends en duurde tot ongeveer 12 uur 's nachts. Afgelopen woensdag zijn al damwanden geplaatst.
Door het heien ligt het treinverkeer tussen Winterswijk en Doetinchem zaterdag en zondag helemaal stil. Spoorbeheerder ProRail voert tegelijkertijd ook onderhoud uit.
Oostelijke randweg
In 2013 is gestart met de aanleg van de oostelijke randweg. De weg moet helpen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid op de route
Terborgseweg, J.F. Kennedylaan en Varsseveldseweg te verbeteren. In
2012 is al begonnen met de uitvoering van voorbereidende werkzaamheden,
zoals de herinrichting van kruisingen en het slopen van woningen.
Volgens planning is de oostelijke randweg in 2014 klaar voor gebruik.
Met
de oostelijke randweg moet het centrum van Doetinchem beter bereikbaar
worden. Ook wordt de bereikbaarheid van het bus- en treinstation aan de
Terborgseweg verbeterd. De oostelijke randweg is een snelle route van en
naar de A18 voor extern en doorgaand verkeer. Daarmee is de weg ook van
belang voor de regio.
Respect voor de natuur
Het tracé van de oostelijke
randweg ligt vlakbij De Zumpe en de Ruige Horst in een landschappelijk
en recreatief waardevol gebied. In De Zumpe komt een groot aantal
beschermde planten en dieren voor. Het gebied mag geen schade
ondervinden van de aanleg van de randweg. Daarom is een
natuurinpassingsplan gemaakt. Direct naast de oostelijke randweg, aan de
kant van het buitengebied, heeft de gemeente grond aangekocht om extra
natuur aan te leggen. Ook de tunnel onder het spoor wordt zo aangelegd
dat er geen schade aan De Zumpe en omgeving plaatsvindt door onttrekking
van grondwater.
Geluidhinder
De aanleg van nieuwe
wegen moet ook geluidhinder terugdringen, aldus de gemeente. Met de
aanleg van de oostelijke randweg vermindert het verkeer in de stad.
Daardoor is er ook minder geluidhinder. De oostelijke randweg zelf
krijgt een stil wegdektype en geluidschermen zorgen ervoor dat het
geluid minder goed hoorbaar is.