Nieuws

Vervoerders kraken milieuzone Arnhem

Vervoerders kraken milieuzone Arnhem
Het besluit van de gemeente Arnhem om met ingang van 1 april het vrachtverkeer uit het centrum en de ring daaromheen te weren, kost het bedrijfsleven de komende vijf jaar zo'n 16 miljoen euro.
ARNHEM - Het besluit van de gemeente Arnhem om met ingang van 1 april het vrachtverkeer uit het centrum en de ring daaromheen te weren, kost het bedrijfsleven de komende vijf jaar zo'n 16 miljoen euro.
Dat stellen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de organisatie van verladers EVO.
Arnhem wil met de milieuzone de luchtkwaliteit in de binnenstad verbeteren. De gemeente zegt dat de maatregel hard nodig is voor onder meer de Eusebiusbuitensingel, het Velperplein en de Velperbuitensingel.

'Cijfers gemeente deugen niet'

Volgens TLN en EVO heeft Arnhem een beperkt aantal luchtkwaliteitsknelpunten in de directe omgeving van de Eusebiusbuitensingel. 'Eerder bleek uit tellingen, die op verzoek van TLN en EVO werden uitgevoerd, dat de hoeveelheid vrachtverkeer dat over de Eusebiusbuitensingel rijdt, door de gemeente sterk werd overschat. En ook bij de laatste berekeningen hebben TLN en EVO grote twijfels. Dat maakt de onderbouwing van de milieuzone en het verwachte effect discutabel.'
Volgens de vervoerders zou uit modelberekeningen blijken dat in 2020 de concentratie stikstofdioxide ver onder de wettelijke norm daalt, zonder dat daarvoor een milieuzone nodig is. 'Het bedrijfsleven wordt dus met grote extra kosten opgezadeld terwijl de luchtkwaliteit vanzelf verbetert. De invoering van de nieuwe milieuzone leidt er juist toe dat vrachtverkeer moet omrijden, met als gevolg meer CO2-uitstoot en een verslechtering van de verkeersveiligheid.'

Arnhem wil duurzame leefomgeving

Wethouder Van Gastel zegt over de maatregel dat die nodig is voor een gezonde leefomgeving. De gemeente maakte volgens haar eerder al werk van een betere doorstroming van het verkeer en het uitrusten van de Nieuwe Kade met zogeheten walstroom, waardoor aangelegde schepen hun vervuilende dieselaggregaten niet meer hoeven te gebruiken. 'De komst van de milieuzone is een nieuwe mijlpaal voor een nog schoner en leefbaarder Arnhem', aldus Van Gastel.
Gemeenten als Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Eindhoven voerden eerder al een milieuzone in.