Stedendriehoek / Achterhoek

Landbouwpasseerhavens en 'landjepik', kritiek op plannen Nettelhorsterweg

Landbouwpasseerhavens en 'landjepik', kritiek op plannen Nettelhorsterweg
Landbouwpasseerhavens en 'landjepik', kritiek op plannen Nettelhorsterweg © REGIO8
LOCHEM - Wel of geen landbouwpasseerhavens en 'landjepik'. Dat waren de belangrijkste onderwerpen tijdens een hoorzitting over de aanpak van de N825, tussen Lochem en Borculo. Zeven insprekers uit de omgeving gingen woensdagavond met vertegenwoordigers van de provincie in gesprek over de plannen voor de Nettelhorsterweg.
"Op dit moment is het zo dat het snelverkeer en het landbouwverkeer door elkaar rijdt", zegt projectmanager Ben van Ginkel van de provincie Gelderland. "Door de landbouwpasseerhavens kan het landbouwverkeer aan de kant, zodat het snellere verkeer er langs kan." De eerste fase van het werk aan de N825 is al uitgevoerd, nu wil de provincie het gedeelte tussen het viaduct over de Oude Diepenheimseweg naar Geesteren en Lochem aanpakken.
Inwonersgroep Geesterens Belang is niet te spreken over de keuze om passeerhavens op de helling van een viaduct te plaatsen. "Je rijdt daar het viaduct omhoog, en terwijl je weer omlaag gaat maak je een bocht", zegt Jolanda Luimes, voorzitter van Geesterens Belang. "Het is een vreemde constructie. Wij vinden het onverstandig als je daar op de helling twee passeerhavens maakt."

Alternatieven

Cumela, een bundeling van meerdere bedrijven in groen, grond en infra, en projectmanager Van Ginkel vinden passeerhavens langs de weg naar Lochem juist wel goed werken. "In eerste instantie hadden wij een landbouwafrit gemaakt, daar was veel weerstand tegen", zegt Van Ginkel. "Met Cumela en de politie hebben wij gekeken naar alternatieven, de landbouwpasseerhavens kwamen daar als beste keuze uit." Van Ginkel geeft daarnaast aan dat hij de verkeersveiligheid belangrijker vindt dan een goede doorstroming in het verkeer.

Kosten

De insprekers vielen ook over de prijs van een passeerhaven. Die kosten kunnen oplopen tot ruim anderhalve ton. "De passeerhavens kosten veel geld, misschien kan dat geld gebruikt worden om de viaducthelling minder steil te maken", zegt agrariër Willy Erinkveld. "Dan zijn die passeerhavens misschien niet eens nodig, dat zou het ideale plaatje zijn."

'Landjepik'

Erinkveld zag tot zijn grote verbazing dat de provincie op de ontwerptekeningen een rij bomen op zijn stuk grond had geplaatst. "Ik heb die grond nodig om mijn landbouwgewassen te telen, ik vind het wel een beetje landjepik", licht hij toe. "Als je aan andermans grond komt en je moet later nog overleggen met elkaar, dan sta je wel 2-0 achter." Toch geeft Erinkveld aan open te staan voor verdere gesprekken: "Het vertrouwen is nog terug te winnen."

Besluit

Volgende week woensdag moet de provincie de knoop doorhakken of er inderdaad landbouwpasseerhavens bij het viaduct komen. "Daarna kunnen mensen nog naar de Raad van State als zij het er niet mee eens zijn", zegt de provinciale woordvoerder. "Als niemand dit doet zal volgend jaar de uitvoering van de plannen kunnen beginnen."
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale omroep Ideaal