Rivierengebied

Smallere Mozartstraat Elst moet fietsers ruim baan geven

Mozartstraat in Elst wordt fietsstraat
Mozartstraat in Elst wordt fietsstraat © Google Streetview
ELST - De drukke Mozartstraat in Elst wordt heringericht tot fietsstraat. Onder andere rood asfalt en een versmalling van de doorgaande weg met twee meter, moeten ervoor zorgen dat automobilisten zich aan de snelheid houden en fietsen veiliger wordt. Inwoners zijn echter bang dat juist de versmalling kan leiden tot onveilige situaties.
De gemeente Overbetuwe gaf deze week groen licht aan de plannen voor de fietsstraat. De metamorfose houdt in dat de fietser gebombardeerd wordt tot hoofdgebruiker in de Mozartstraat. De auto zal slechts te gast zijn. Daarvoor gaat de inrichting van de straat vanaf mei komend jaar grondig op de schop. Het zwarte asfalt zal plaatsmaken voor rood asfalt, elke zijstraat en iedere hofje krijgt een in- uitritconstructie om de snelheid te remmen en er komt een verkeersdrempel bij de Griegstraat en De Helster. Bij het kruispunt met de Griegstraat komt een veilligere oversteek voor fietsers en voetgangers. Meest ingrijpende maatregel voor weggebruikers is echter een versmalling van de Mozartstraat over de hele lengte met twee meter.  

'Smaller gevaarlijker'

Hoewel de straat volgens de gemeente veiliger wordt voor fietsers, reageerden veel omwonenden in september nog kritisch op de plannen om de Mozartstraat smaller te maken. In een enquête van de gemeente gaven veel mensen aan te vrezen dat een versmalling juist zal leiden tot onveilige situaties.
“Doordat er minder ruimte is, kan men elkaar minder goed passeren,” meende een respondent, wiens mening door veel anderen werd gedeeld. “Ook fietsers zullen hinder ondervinden van minder ruimte. De veiligheid is in het geding.”
Sommige respondenten vrezen dat er altijd automobilisten zullen zijn die toch gewoon hard door zullen blijven rijden. “Dan levert een smallere straat juist meer gevaar op.”
Respondenten noemen ook het gevaar dat langs de zijkant geparkeerde auto’s kunnen opleveren bij een smallere straat. “Dat is nu met de brede staat al een probleem.” 

Voorrang

Toch denkt de gemeente dat het ontwerp van de straat de veiligheid van fietsers ten goede zal komen. Met name omdat fietsers op de Mozartstraat overal voorrang zullen krijgen van verkeer uit zijstraten, dat met drempels bovendien gedwongen zal worden om vaart te minderen.
Volgens woordvoerster Ingrid Molenaar van de gemeente Overbetuwe is het plan voor de fietsstraat ook door een meerderheid van de omwonenden verkozen boven een plan om van de Mozartstraat een zogenoemde woonstraat te maken. Dat was het alternatief voor de fietsstraat. Ook in het plan van een woonstraat zou de Mozartstraat echter minder breed worden gemaakt. “Voor omwonenden was het vooral belangrijk dat het aantal parkeerplaatsen gelijk zou blijven, en dat gebeurt ook.” 

Fietsen stimuleren

Wethouder Wijnte Hol (Mobiliteitsbeleid en infrastructuur) geeft aan ‘heel blij’ te zijn dat het een fietsstraat is geworden. “De eerste in Overbetuwe. Dit past helemaal bij onze ambitie om de buitenruimte comfortabeler te maken voor de kwetsbare verkeersdeelnemers: de voetgangers en de fietsers. Daarnaast willen we de Overbetuwse samenleving gezonder en vitaler maken. Dan is het belangrijk dat we mensen stimuleren om meer te fietsen en te bewegen. Een fietsstraat waar het veiliger fietsen is, helpt daarbij.” 
Bijkomend voordeel van de beperkende maatregelen voor auto’s in de Mozartstraat, is volgens woordvoerster Molenaar inderdaad dat mensen mogelijk vaker de fiets zullen pakken voor korte ritjes. “We willen mensen stimuleren om de fiets te pakken.”
De werkzaamheden aan de fietsstraat beginnen naar verwachting in mei en zullen zeker tot eind 2024 duren. Tegelijkertijd met de herinrichting tot fietsstraat zal ook de riolering van de Mozartstraat worden aangepakt.