Achterhoek

Onvrede bij inwoners Gaanderen na rijverbod vrachtwagens Terborg

Onvrede bij inwoners Gaanderen na rijverbod vrachtwagens Terborg
Onvrede bij inwoners Gaanderen na rijverbod vrachtwagens Terborg © REGIO8
TERBORG - Oude IJsselstreek heeft een rijverbod voor vrachtverkeer op de Ettensestraat en de Walstraat in Terborg ingesteld, maar daar zijn Doetinchem en inwoners van Gaanderen het absoluut niet mee eens. Het probleem dat bestond in de kern van het stadje, speelt nu namelijk in het andere dorp, wat reden is voor de buurgemeente en inwoners om in beroep te gaan.
"Eigenlijk is het gewoon een goed plan, maar verleg je het probleem naar omliggende dorpen zoals Gaanderen", zegt inwoner van Gaanderen, Erik Ramaker. "Wij zijn bang dat de verkeersdruk hier nog veel groter wordt, dat merken wij nu al." Twee jaar geleden reden er volgens metingen al zevenduizend voertuigen over de straat, waarvan vierhonderd vrachtwagens, en vijfhonderd bakwagens.
De afsluiting zorgt volgens Ramaker voor overlast op de Rijksweg, maar ook voor gevaarlijke situaties, wat reden is voor de Dorpsraad Gaanderen om ook in beroep te gaan tegen het besluit van Oude IJsselstreek. "Om vijf uur 's ochtends liggen wij al te trillen in bed, dan rijden de vrachtwagens hier al hard doorheen." Verder geeft Ramaker aan dat om negen uur 's ochtends veel kinderen de weg over moeten steken om naar school te gaan: "Dat is wel een groot probleem natuurlijk."

Opluchting

Waar er frustratie zit in Gaanderen, is er opluchting in Terborg. Daar rijden nu namelijk een stuk minder vrachtwagens door de kern. "Ik snap de zorgen in Gaanderen, maar het gaat ons om de veiligheid van verkeerssituaties in Terborg", aldus Els Bakker, voorzitter van Terborgs Belang. "Wij zijn erg blij dat hier nu alleen bestemmingsverkeer door komt."

Zelf actie ondernomen

De Dorpsraad Gaanderen heeft zelf ook bedrijven aangeschreven in de hoop dat zij hun routes zelf aan zouden passen, waaronder het Varsseveldse Tailor Steel. "Zij hebben ons meteen uitgenodigd, en actie ondernomen door chauffeurs anders te instrueren", licht Ramaker toe. "Ik zie ze hier nu nooit meer rijden." Vanwege de behandeling van de ingediende bezwaren willen de gemeenten Doetinchem en Oude IJsselstreek niet reageren.

Oplossing?

Volgens Ramaker rijden er vierhonderd vrachtwagens per dag door het dorp, die wat hem betreft een andere route kunnen pakken: "De meeste druk zit op het industrieterrein, die kan je aan twee kanten verlaten zodat je uit de kern blijft." En de vrachtwagens die bedrijven te bevoorraden? "Die ruim vierhonderd vrachtwagens komen hier echt niet allemaal lossen!"

Slingerparallel

Ook Bakker doet een oproep aan vrachtwagenchauffeurs: "Vrachtverkeer dat naar Varsseveld moet, dat gaat hier via Terborg. Ik snap het maar het zou beter zijn als de Slingerparallel en de A18 meer gebruikt worden, dat zou verlichting geven."