Achterhoek
Robin, Meike en Demi geven ouderen uitleg over hun smartphone

DOESBURG - Demi, Robin en Meike maken elke donderdag ouderen wegwijs op hun smartphone, tablet of laptop. De drie leerlingen van het Graafschap College studeren sociaal werk en werken met welzijnsorganisatie Caleidoz aan het Mobieltjes-project. Ze leren ouderen in de Linie in Doesburg onder meer hoe ze apps downloaden, online bankieren en de mail bijhouden.
Het online bestellen van boodschappen, regelen van bankzaken en gebruiken van een routeplanner, is voor veel mensen vanzelfsprekend, maar voor anderen niet. Dat kan Hanny Berendsen van Caleidoz, die het Mobieltjes-project begeleidt, beamen. "In de coronatijd hebben veel mensen een smartphone gekocht, maar weten niet altijd hoe en wat, dus willen wij ze helpen."
Omdat hulp hard nodig is, organiseert ze met drie studenten sociaal werk van het Graafschap College het Mobieltjes-project. Op donderdagochtend kan iedereen die hulp kan gebruiken, kosteloos een afspraak inplannen via welzijnsorganisatie Caleidoz om uitleg te krijgen van een van de jongeren.
Voor de jongeren is het Mobieltjes-project een hybride leerplek. Ze gaan hiermee in groepjes aan de slag met een sociaal vraagstuk. "In plaats van in de klas vertellen hoe het allemaal zit, leren ze nu hoe het in de praktijk zit, met échte mensen," vertelt Giedo Groenendijk, docent sociaal werk aan het Graafschap College. "Voor ouderen is uitleg over het gebruik van een mobieltje prettig, want soms haalt het ze in," gaat hij verder.
Begrip voor generatie verschil
Meike, een van de studenten, vertelt dat de meeste vragen gaan over apps op de smartphone. "Heel veel ouderen hebben de apps overal en nergens staan en kunnen het dan niet meer vinden," vertelt Meike. Daarom helpen de studenten om alles op een handige plek te zetten. Dat ouderen niet alles weten over het gebruik van een smartphone begrijpt Meike wel. "Ik ben er mee opgegroeid en zij niet, dus ik heb er wel begrip voor," vertelt ze.
De studenten krijgen ook veel vragen over hoe je met een smartphone kunt pinnen en hoe een mailbox vol door spam te voorkomen is. Ze beantwoorden de vragen graag. Robin vertelt dat de meeste mensen met een tevreden gevoel weer de deur uit lopen. "Er is een man die hier al drie keer is geweest, dus dat het is wel heel leuk dat je mensen vooruit ziet gaan," vertelt Robin glimlachend.