Rijk van Nijmegen

Onderzoeksrapport: Horeca Beuningen versnipperd door hele centrum

Het centrum van Beuningen
Het centrum van Beuningen © Frank Hollaar / RN7
BEUNINGEN - Beuningen heeft geen centraal horecagebied, bijvoorbeeld in de vorm van een levendig plein waar inwoners aangenaam kunnen vertoeven. De horeca in Beuningen is verspreid over het gehele centrum. Dat constateert onderzoeksbureau DTNP, dat in opdracht van de gemeente het detailhandels- en centrumgebied heeft onderzocht.
Aan de hand van een plan van aanpak voor het Beuningse centrum zou de verblijfskwaliteit kunnen verbeteren. Het onderzoeksbureau denkt daarbij onder meer aan verdere vergroening van het winkelcentrum. Men wil ook aandacht voor de toename van de afhaal- en bezorghoreca, die enigszins zorgt voor overlast.

Langparkeren weggevallen

Een ander punt van aandacht zijn de volle parkeerpleinen in het centrum. De gemeente moet een beter beeld krijgen van de parkeerdruk in het centrum, zo stelt DTNP.
Het bureau wijst op het wegvallen van het langparkeren langs de Van Heemstraweg. Op het Asdonckterrein konden vroeger tientallen auto's de hele dag parkeren. Nu staan daar de chalets om Oekraïense oorlogsvluchtelingen op te vangen. Juist de grote parkeerpleinen maken het winkelcentrum van Beuningen aantrekkelijk voor bezoekers.

Winkelcentrum "goed passend"

De huidige omvang van het winkelcentrum is naar mening van DTNP "goed passend" voor Beuningen. In veel winkelcentra in het land is de leegstand van winkelpanden toegenomen. In Beuningen is die leegstand daarentegen juist afgenomen. De recente (aangekondigde) sluiting van enkele modewinkels in Beuningen-centrum is overigens nog niet in de leegstandcijfers verwerkt.
Het rapport van DTNP wordt besproken met het centrummanagement en de ondernemers. Dat vormt straks mede de basis voor een (meerjaren) uitvoeringsagenda voor het centrum, dat waarschijnlijk in het voorjaar van 2024 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van Beuningen.