Rijk van Nijmegen

Nijmeegs college bang dat busvervoer in neerwaartse spiraal geraakt

Drukte bij de bus tijdens de spits
Drukte bij de bus tijdens de spits © Anton Adelaar / RN7
NIJMEGEN - Zonder een structurele verhoging van het exploitatiebudget is er een groot risico dat het busvervoer in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Met als gevolg een steeds beperkter of duurder aanbod en minder reizigers. En dat terwijl het busvervoer een belangrijke maatschappelijke rol speelt in de hele mobiliteitstransitie.

Busvervoer in zwaar weer

Dat schrijft het Nijmeegse college van B&W in een brief aan de provincie, die formeel de opdrachtgever is voor het openbaar vervoer. Het openbaar busvervoer bevindt zich in zwaar weer en alle betrokken partijen maken zich daar zorgen over.
Het aantal reizigers lag vorig jaar op 80 procent vergeleken met 2019, het laatste volledige jaar vóór de coronapandemie. In 2024 is dat waarschijnlijk opgelopen tot 85 procent en weer een jaar later 90 procent. Men verwacht dat vervoerder Breng in 2025 zo'n 10 procent aan reizigers definitief kwijt zal zijn.

Mensen werken vaker thuis

Het zijn vooral scholieren en studenten die momenteel voor het reizigersherstel zorgen. Breng mist met name personen die de bus voor hun werk nodig hebben (woon-werkverkeer). Een deel van hen werkt sinds corona vaker van huis uit en blijft dat ook in de toekomst doen.
De terugval in reizigers en de oplopende kosten (inflatie) veroorzaken een tekort op het exploitatiebudget. Gelukkig heeft de provincie besloten om het tekort voor 2024 aan te vullen. Daardoor blijft de dienstregeling op korte termijn in grote lijnen intact, zo schrijft het college van B&W van Nijmegen in een brief aan de gemeenteraad.

Minder personeelstekorten

Vervoersbedrijf Hermes, in de regio Arnhem-Nijmegen beter bekend als Breng, stelt jaarlijks een vervoersplan op voor het komende jaar. Dat bevat onder meer de plannen voor de nieuwe dienstregeling, die ingaat op 10 december.
Het is vandaag de dag niet meer vanzelfsprekend dat de vervoersbedrijven over voldoende personeel kunnen beschikken. Zo gaan veel chauffeurs binnen enkele jaren met pensioen. Hermes is daarom al enige tijd actief bezig om nieuw personeel te werven. Dat heeft succes en volgens Hermes is het tekort al fors teruggedrongen. Men gaat er vanuit dat het personeelstekort in 2024 grotendeels is opgelost.