Arnhem en omstreken

Noodhulp online criminaliteit: politie kan nu erger voorkomen

Bureau Arnhem-Zuid
Bureau Arnhem-Zuid © Politie eenheid Oost-Nederland
ARNHEM - Door meteen ter plaatse te komen bij online criminaliteit, kan de politie Oost-Nederland erger voorkomen. Dat blijkt uit een pilot die zij in februari onder meer in gemeente Arnhem draaide. Sander Hoed, Senior Digitaal bij Politie Nederland, vertelt: “We zorgden dat slachtoffers zich online weer veilig voelen.”
Als je slachtoffer bent van online criminaliteit, ook wel cybercrime, kun je online aangifte doen. De hulp na zo’n aangifte is beperkt en kan lang duren. Daarom besloot politie Oost-Nederland een pilot te draaien, waarbij ze een noodteam stuurden na een melding van online criminaliteit.

Impact van cybercrime

Phishing, bankhelpdeskfraude, Whatsapp- en beleggingsfraude: deze vormen van online criminaliteit ziet Sander Hoed steeds meer voorkomen. “Vooral bankhelpdeskfraude maakt zijn opmars. Oplichters doen zich voor als bankmedewerker en proberen zo achter je gegevens te komen. Soms komen ze zelfs aan je deur om je bankpas op te halen.”
Volgens de gemeente Arnhem komt online criminaliteit het meest voor bij veertigplussers. Rond de vijftig jaar krijgen mensen te maken met phishing, rond de zestig komt de vriend-in-noodfraude (Whatsappfraude) veel voor en gepensioneerden worden opgelicht met bankhelpdeskfraude.
De impact van online criminaliteit is voor sommige mensen groot, weet Hoed. “Voor slachtoffers kan het net zo voelen als een woninginbraak. Ze voelen zich onveilig en durven online niks meer uit te voeren.” In februari kwam de politie in Arnhem-Zuid en –Noord met een noodteam ter plaatse als ze een melding binnen kreeg van online criminaliteit.

Online weer veilig voelen

“De noodhulp van de politie was vooral bedoeld om slachtoffers van cybercrime zich weer online veilig te laten voelen”, aldus Hoed. Bij bankhelpdeskfraude kon de politie direct mensen helpen. “Het team ging met het slachtoffer achter de computer zitten en ondernam verschillende stappen. Zo namen we contact op met de bank en konden er gelstromen gestopt worden. Hierdoor was het slachtoffer gelijk geholpen.”
Maar ook bij phishing en beleggingsfraude kwam de politie ter plaatse. Hoed: “We gaven de mensen tips en advies over hoe ze zich weer veilig op het internet kunnen begeven.” Door na een incident meteen ter plaatse te komen, kunnen ergere gevolgen voorkomen worden. Bij beleggingsfraude proberen criminelen het namelijk ook wel eens nóg een keer. “Hier kunnen we slachtoffers dan voor waarschuwen”, vertelt Hoed.

‘Hopelijk in de toekomst voortzetten’

Inmiddels is de pilot voorbij en zijn ze bij politie Oost-Nederland de testfase aan het evalueren. “We hebben van slachtoffers vernomen dat ze de hulp prettig vonden.” Hoed hoopt dat ze in de toekomst de noodhulp voort kunnen zetten en dan niet alleen in Oost-Nederland, maar ook in de rest van het land.
Ben je slachtoffer van online criminaliteit? "Doe dan online aangifte of kom langs op het bureau. Op het internet staan tips en tricks wat je kunt doen na online criminaliteit. Is er nood? Bijvoorbeeld na bankhelpdeskfraude, dan kun je nog steeds de politie bellen", aldus Hoed.